Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (Trends in International Mathematics and Science Study - TIMSS)
Jest projektem badawczym realizowanymprzez Międzynarodowe Stowarzyszenie Osiągnięć Edukacyjnych (IEA). Obok badania PISA, jest to najważniejsze porównawcze badanie edukacyjne. Jest to też badanie o najdłuższej tradycji: przeprowadzono je w latach: 1995, 1999, 2003, 2007. W pierwszej edycji badania uczestniczyło 41 krajów – w 2007 r. 48 krajów.W latach 1995 i 2008 przeprowadzono dodatkowe badanie uczniów ostatnich klas szkoły średniej, w którym mierzono wiedzę i umiejętności uczniów z matematyki i fizyki - uczestniczyło w nim 10 krajów.
TIMSSbadapoziom wiedzy i rozumowania uczniów w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych. Badania obejmują uczniów klas 4. i 8. (klasa 8. jest w Polsce odpowiednikiem 2. klasy gimnazjum). W założeniach pomiaru umiejętności uwzględnia się programy nauczania matematyki i nauk przyrodniczych w różnych krajach. W odróżnieniu od badania PISA, w badaniu tym losowane są całe klasy, a ankiety wypełniane są także przez nauczycieli matematyki i przedmiotów przyrodniczych.
Podobnie jak w innych badaniach edukacyjnych, zbiory danych są ogólnie dostępne, co umożliwia prowadzenie wtórnych analiz.
.