BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

 

  • W przypadku niektórych zadań główną trudnością okazało się błędne rozumienie pewnych pojęć, być może wynikające z różnic pomiędzy potocznym a naukowym rozumieniem poszczególnych terminów. Tego typu zadania są szczególnie polecane do pracy na lekcji, zwłaszcza, że wymagają objaśnień ze strony nauczyciela i naprowadzenia uczniów na właściwy tok rozumowania. Ponieważ trudno wyzbyć się raz ugruntowanego błędnego przekonania, jedynie wspólna dyskusja na forum klasy i swobodna wymiana opinii wydaje się być realną szansą na opanowanie przez uczniów umiejętności, z którymi mają problemy.
  • Zadania czasochłonne lub wieloetapowe lepiej jest rozwiązywać przed całą klasą, niż przeznaczać je na sprawdzian. W przypadku takich zadań, mogą się one okazać zbyt nużące, aby jeden uczeń przebrnął przez wszystkie etapy, nie popełniając żadnego błędu. Nawet jeśli takie zadanie miałoby służyć diagnozie umiejętności uczniów, nauczyciel może poszczególne etapy pracy rozdzielić pomiędzy kilka osób i na bieżąco kontrolować poprawność rozwiązania.
  • W przypadku kilku zadań zastosowano element humorystyczny, co może być ciekawym urozmaiceniem lekcji, lub też poruszono tematy kontrowersyjne. Prawdopodobnie zadania tego rodzaju budzą w uczniach rozmaite emocje, co utrudnia ich samodzielne rozwiązanie. Jednak te same zadania, zaprezentowane na lekcji, mogą służyć nie tylko realizacji wymagań podstawy programowej przypisanych do konkretnego przedmiotu. Przy odpowiednio poprowadzonej dyskusji można je wykorzystać w celu kształtowania umiejętności formułowania i wyrażania własnej opinii lub też kształtowania zdrowego krytycyzmu w stosunku do obecnych metod naukowych.

Uczymy myslenia Zadania z przedmiotow przyrodniczychNauczyciele przedmiotów przyrodniczych z pewnością znajdą w tej publikacji zarówno ciekawy materiał przydatny do wzbogacenia warsztatu dydaktycznego jak i użyteczne wskazówki, pozwalające optymalnie wykorzystać proponowane zadania na lekcji. Liczymy również na to, że komentarze do zadań zainspirują nauczycieli do głębszej refleksji nad dotychczasowymi postępami ich uczniów. Warto bowiem przyjrzeć się swoim podopiecznym pod kątem ich wyników w nauce i na bieżąco diagnozować pojawiające się problemy. W intencji autorów, książka ma służyć pomocą również w tym zakresie i oddajemy ją w ręce nauczycieli z nadzieją, że zrobią z niej jak najlepszy użytek.  Przedstawiony przez nas materiał może zostać wykorzystany także w inny sposób niż w formie zadania obliczeniowego – może na przykład posłużyć jako kanwa lekcji .
Wszelkie opinie i komentarze nauczycieli na temat naszej książki będą dla nas niezwykle cenne, ponieważ pozwolą nam w przyszłości tworzyć lepsze narzędzia dydaktyczne, optymalnie dostosowane do ich potrzeb.


Joanna Borgensztajn
Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych

 

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Przedmioty przyrodnicze – jak powinniśmy uczyć małe dzieci o przyrodzie?
  • New Perspectives In Science Education - relacja z konferencji
  • Eduardo Andere o sekretach sukcesów edukacyjnych krajów z czołówki rankingu PISA
  • Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film
  • Umiejętności złożone w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych

Publikacje

  • Analiza podręczników do biologii z III etapu edukacyjnego pod względem realizacji obowiązku nauczania metody badań biologicznych. Raport tematyczny z badania
  • Edukacja przyrodnicza w Polsce – doskonalimy to, co dobre. Broszura informacyjna
  • Podstawy programowe w zakresie przedmiotów przyrodniczych w wybranych krajach
  • Przyrodnicza edukacja pozaformalna wspiera szkoły w Polsce

Zespoły, badania, ludzie

  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce

Seminaria i konferencje

  • Konferencja i seminaria poświęcone nauczaniu przedmiotów przyrodniczych

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...