BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Dobre praktyki w nauczaniu historii

Opublikowano: 5 Paź 2012

dobre-praktyki-w-nauczaniu-historii
Pracownia historii | e-mail: ibe@ibe.edu.pl

O badaniu

O badaniu

Pracownia Historii, działająca w ramach Zespołu Dydaktyk Szczegółowych Instytutu Badań Edukacyjnych, przeprowadziła w kolejnych latach – w 2012 i w 2013 – konkurs zatytułowany Lekcja dobrej historii – adresowany do nauczycieli historii gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Podczas spotkań finałowych konkursu wyłonieni laureaci przedstawiali autorskie propozycje dydaktyczne – własne dobre praktyki, najciekawsze spośród nich opublikowane zostały w czasopiśmie Mówią Wieki i zamieszczone na stronie Instytutu.

Konkursowi towarzyszyły badania jakościowe – pogłębione wywiady z nauczycielami laureatami obu edycji. Pierwsza seria wywiadów, w której brali udział laureaci pierwszej edycji konkursu została zrealizowana w okresie od 19 września do 8 listopada 2012 roku. Następna seria wywiadów odbyła się między 25 października a 6 grudnia 2013 roku. Wówczas rozmawiano z laureatami drugiej edycji konkursu. W przeprowadzonym badaniu jakościowym zamierzaliśmy uzyskać jak najwięcej informacji o stylu pracy laureatów konkursu i o tym, jak powstają dobre praktyki w nauczaniu historii. Dodatkowym celem drugiej serii wywiadów było rozpoznanie najbardziej efektywnych metod upowszechniania nowych rozwiązań dydaktycznych wśród nauczycieli tego przedmiotu.

Badanie było uzupełnieniem i rozszerzeniem badania zrealizowanego przez Pracownię Historyczną w roku 2011 (Badanie Realizacji Podstawy Programowej z Historii w szkołach gimnazjalnych. 

Celem badania była próba odpowiedzi na pytania:

  • Co nauczyciele uważają za dobre praktyki?
  • Z jakich źródeł czerpią pomysły i materiały stosowane na lekcjach?
  • W jaki sposób nauczyciele wybierają różne metody pracy z uczniami by, nie tylko urozmaicić lekcje, ale też osiągnąć zakładane cele dydaktyczne?
  • W jaki sposób nauczyciele udoskonalają tradycyjne metody dydaktyczne, by poprawić jakość kształcenia?
  • Na ile istniejąca literatura przedmiotu pomaga nauczycielom w podnoszeniu jakości swojej pracy i poszukiwaniu nowych rozwiązań?
  • W jaki sposób/ jakimi narzędziami sprawdzają skuteczność stosowanych rozwiązań?
  • W jaki sposób/przy pomocy jakich narzędzi poznają opinię uczniów na temat swojej pracy (stosowanych metod, narzędzi itp.)?
  • W jaki sposób kierują się zapisami Podstawy Programowej w przygotowaniu lekcji?
  • W jaki sposób kształcą umiejętności zapisane w podstawie ogólnej?

Metodologia

Badanie dobrych praktyk w nauczaniu historii miało charakter jakościowy. Polegało ono na przeprowadzeniu wywiadów z nauczycielami, którzy zostali laureatami konkursu. 

Raport

Raport

Raport - dobre praktyki w nauczaniu historii - okładka

"Dobre praktyki w nauczaniu historii. Raport z badania jakościowego"

Pobierz raport [pdf, 0.85 MB]

 

 

 

 

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
  • Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film
  • Dobre pomysły na nauczanie historii - zobacz nowy film
  • Przez pomysł do rozumu - podsumowanie konkursu „Lekcja dobrej historii"
  • Nowa podstawa programowa – jak zmieniło się nauczanie historii w gimnazjach?

Publikacje

  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
  • Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
  • Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum
  • Pracownia Historii

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...