BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Ewaluacja wewnętrzna projektu EWD

Opublikowano: 28 Kwi 2014

O badaniu

O badaniu

Zespół Współpracy Krajowej i Zagranicznej przeprowadził w 2013 roku badania dotyczące wykorzystania edukacyjnej wartości dodanej (EWD) przez szkoły. Badania prowadzone były i finansowane w ramach ewaluacji wewnętrznej projektu systemowego Działania 3.2. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej (www.ewd.edu.pl).

Edukacyjna wartość dodana jest jedną z metod statystycznych analizowania wyników egzaminacyjnych, rozwijaną w Polsce przy wsparciu środków publicznych od 2005 roku. Efektem zastosowania metody są wskaźniki EWD, które są miarą efektywności nauczania w danej szkole w zakresie sprawdzanym egzaminami zewnętrznymi. Obecnie wskaźniki EWD wyliczono i udostępniono na stronie projektu EWD dla szkół gimnazjalnych, liceów i techników. Trwają prace nad opracowaniem wskaźników dla szkół podstawowych.

Bardzo dziękujemy dyrektorom badanych szkół, nauczycielom, pracownikom organów prowadzących oraz wizytatorom ds. ewaluacji zewnętrznej szkół za udział w badaniach.

Cele badania

Ewaluacja miała na celu odpowiedzieć na pytanie o to, w jakim stopniu projekt EWD został wdrożony skutecznie, a jego rezultaty są użyteczne dla różnych odbiorców systemu edukacji. Przeanalizowano również trafność konstrukcji projektu EWD w odniesieniu do opisu jego celów, produktów i rezultatów (tj. logiki wewnętrznej projektu) oraz ich powiązania z założonymi w dokumentach programowych POKL wskaźnikami Działania 3.2.

Metodologia

Badanie składało się z następujących etapów:

1) badania jakościowego w ramach studiów przypadku dotyczących 11 szkół gimnazjalnych, w którym przeprowadzono wywiady indywidualne z dyrektorami szkół, pracownikami organów prowadzących oraz wizytatorami ds. ewaluacji zewnętrznej szkół. Badanie terenowe przeprowadziło konsorcjum firm Millward Brown SMG/KRS i PBS w okresie od 14 czerwca do 4 września 2013 roku.

2) badania ilościowego na reprezentatywnej próbie 1 223 szkół, dla których opublikowano na stronie www.ewd.edu.pl wskaźniki EWD dla okresu trzyletniego 2010-2012 (najnowsze dostępne w czasie realizacji badania). Badanie zostało zrealizowane przez firmę PBS w dniach 4-28 października 2013 roku.

3) badania jakościowego w ramach studiów przypadku 48 szkół ponadgimnazjalnych, w którym przeprowadzono wywiady indywidualne z dyrektorami szkół, nauczycielami, pracownikami organów prowadzących oraz wizytatorami ds. ewaluacji zewnętrznej szkół. Badania terenowe zrealizowała firma ASM Centrum Badań i Analiz Rynku w dniach od 17 września do 6 grudnia 2013 roku.

4) analizy danych zastanych, w tym:

  • wyników ankiet zebranych na konferencjach projektu EWD (tzw. szkołach EWD),
  • danych z monitoringu użytkowania strony www.ewd.edu.pl,
  • wniosków o płatność i produktów projektu zamieszczonych na stronie projektu EWD.

5) wywiadów indywidualnych z:

  • liderem projektu EWD oraz
  • członkiem zespołu metodologicznego ds. ewaluacji w projekcie Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły etap III.

Raport

Raport

Raport ewaluacja wewnętrzna EWD - okładkaSkuteczność wdrażania projektu EWD oraz użyteczność jego rezultatów oceniono wysoko. Trafność, rozumianą jako spójność logiki wewnętrznej projektu, oceniono jako dobrą. Natomiast spójność wpisanych do POKL wskaźników z logiką wewnętrzną projektu EWD oceniono nisko.

Do grudnia 2013 roku wyliczono i upubliczniono na stronie projektu 10 405 trzyletnich wskaźników EWD. Odsetek gimnazjów (unikalne szkoły, tzn. każda szkoła liczona tylko raz) objętych trzyletnim wskaźnikiem EWD w latach 2006-2013, dla których uzyskano dane egzaminacyjne w ramach trzyletniego okresu (po wykluczeniu szkół dla dorosłych, specjalnych, itp.) wyniósł aż 87,8%. Dla liceów, dla całego okresu 2010-2013 jest on niższy i wynosi 54,2%, natomiast dla techników 76,3%.

Odsetek szkół, oceniających jakość własnej pracy z wykorzystaniem wskaźnika EWD, wyliczony na podstawie zrealizowanej części próby, wyniósł 85,2%. Najwyższą wartość wskaźnik osiągnął dla gimnazjów — 90,9%, następnie 81,1% dla liceów oraz 69,9% dla techników.

Dyrektorzy raczej wysoko oceniają swoją wiedzę na temat wskaźników EWD - niemal 90% dyrektorów w gimnazjach i liceach ocenia ją na co najmniej dobrze, a tylko 12% dyrektorów przyznało, że ich wiedza jest „dostateczna”. Dyrektorzy wszystkich typów szkół, którzy deklarują branie udziału w szkoleniach, jednocześnie lepiej orientują się w tematyce EWD. Jednak badanie pokazało, że bardzo duży odsetek szkół nie orientuje się w wartościach wskaźnikow EWD przez nie uzyskiwanych. Większość dyrektorów, ogólnie deklarujących stosowanie wskaźników EWD do oceny efektywności nauczania, również wykorzystuje je w ramach ewaluacji wewnętrznej.

Na problemy z analizą lub interpretacją wskaźników EWD wskazywała około 1/4 respondentów. Dla tej grupy odbiorców metoda jest trudna, złożona merytorycznie i czasochłonna.

Wskaźniki EWD są uważane za bardzo przydatne do zarządzania szkołą przez 40% dyrektorów gimnazjów oraz 36% dyrektorów szkół maturalnych. Większość dyrektorów przyznaje, że analizy EWD pomogły w dużym (59-69%) lub bardzo dużym stopniu (9-10%) w podjęciu decyzji mających na celu poprawę efektywności nauczania. Decyzje, jakie podjęto z pomocą EWD, to najczęściej wprowadzenie lub zwiększenie liczby godzin zajęć dodatkowych, określenie obszarów problemowych lub opracowanie programu, wprowadzenie lub zwiększenie liczby godzin wyrównawczych. Na podobne typy decyzji/ usprawnień wskazywali dyrektorzy w badaniach jakościowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Wskaźniki EWD nie są powszechnie stosowane przez przebadanych wizytatorów ds. ewaluacji zewnętrznej. Równocześnie niewielki odsetek badanych wizytatorów ma obecnie taką wiedzę o EWD, aby wykorzystywać wskaźniki w praktyce.

Obraz wykorzystania EWD przez samorządy jest najmniej optymistyczny spośród przedstawianych w raporcie użytkowników. Przeprowadzone w ramach ewaluacji badania jakościowe wskazują na następujące obszary problemowe:1) brak świadomości samorządów, że są one współodpowiedzialne za monitorowanie oświaty oraz brak współpracy samorządów i wizytatorów w tym zakresie, 2) niska wiedza i zainteresowanie organów prowadzących wskaźnikami EWD, 3) tendencja samorządów do tworzenia rankingów na bazie EWD, 4) oczekiwana przez samorządy forma udostępniania im danych EWD (oszacowania punktowe i przedziały ufności), 5) termin publikacji kolejnych edycji wskaźników niespójny z terminem publikacji informacji oświatowych, 6) obawy szkół przed EWD jako narzędziem wspierającym likwidację szkół.

Bardziej szczegółowe informacje znajdują się w raporcie z badania: pobierz raport [PDF, 1.7 MB].

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • IBE w programie "Cyfrowa szkoła"

Publikacje

  • Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze SPE

Zespoły, badania, ludzie

  • 'Ewaluacja rządowego programu "Cyfrowa szkoła”
  • Analiza wpływu programów rozwojowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach
  • Badania obserwacyjne, jakościowe i ilościowe procesu dydaktycznego w szkołach podstawowych
  • Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
  • Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej

Seminaria i konferencje

  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Lokalne bezrobocie a wyniki uczniów na egzaminach zewnętrznych - seminarium
  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...