BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania

Opublikowano: 4 Lut 2015

Redakcja: prof. dr hab. Anna I. Brzezińska

Seria 1. Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania – przedstawia najważniejsze zmiany i osiągnięcia rozwojowe czyli „kamienie milowe” w kolejnych etapach dzieciństwa i dorastania w obszarze fizycznym, emocjonalnym, intelektualnym i społeczno-moralnym. Pokazuje, jaką rolę w rozwoju odgrywają kontakty społeczne z dorosłymi, a jaką kontakty z rówieśnikami.

Przygotowana seria opisuje sześć etapów rozwojowych człowieka – od wczesnego dzieciństwa po późną fazę okresu dorastania.

NDN 0001 rozwoj 1NDN 0002 rozwoj 2NDN 0003 rozwoj 3 NDN 0004 rozwoj 4NDN 0005 rozwoj 5NDN 0006 rozwoj 6

Pobierz dokumenty w formacie PDF

Seria przeznaczona jest głównie dla opiekunów, wychowawców i nauczycieli – w żłobkach, klubach malucha, przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych, a także dla pracowników klubów i świetlic. Słowem – dla osób pracujących na co dzień z dziećmi w różnym wieku i z młodzieżą. Także dla rodziców, chcących poszerzyć swe rodzicielskie kompetencje.

.

 

Podstawowa idea to spojrzenie na funkcjonowanie dzieci i nastolatków z perspektywy rozwojowej poprzez udzielenie odpowiedzi m.in. na takie pytania, jak:

  • co dzieje się z dzieckiem i nastolatkiem w kolejnych etapach rozwoju?
  • jak zmienia się odbiór świata i zachowanie dziecka/nastolatka?
  • jakie są główne osiągnięcia rozwojowe w każdym kolejnym etapie dzieciństwa i dorastania?
  • co wspiera, a co może zakłócać rozwój dziecka i nastolatka?
  • jak otoczenie może zaspokajać podstawowe potrzeby rozwijającego się dziecka i nastolatka poprzez właściwą opiekę?
  • jak zmienia się rola dorosłego w ciągu dzieciństwa i dorastania?
  • na czym polega edukacja wspomagająca rozwój?
  • dlaczego nie zawsze pomoc dziecku/nastolatkowi bywa skuteczna?
  • ile samodzielności, a ile pomocy otoczenia wymagają dziecko i nastolatek?
  • jak uczyć dzieci i młodzież, by rozwijać ich ciekawość i twórcze myślenie?
  • jak wzmacniać zaufanie dzieci i nastolatków do ludzi i uczyć współpracy?
  • gdzie szukać informacji, gdy dziecko/nastolatek zachowują się w sposób nietypowy?
  • co robić, gdy dziecko/nastolatek nie radzą sobie w trudnych sytuacjach?
  • jak monitorować proces rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania?
  • na co zwracać uwagę obserwując aktualne zachowanie dziecka/nastolatka?

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...