Zespół Specyficznych Zaburzeń Uczenia
Na czele zespołu stoi prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis. Pod jej przewodnictwem Zespół realizuje dwa projekty:
1. Specyficzne zaburzenie językowe (SLI) – diagnoza i interwencja
Projekt ma na celu stworzenie wystandaryzowanych narzędzi do badania poziomu językowego dziecka, które pozwolą na różnicowanie dzieci o typowym rozwoju językowym od dzieci z SLI, opóźnieniem mowy i innymi zaburzeniami językowymi (LI). Jego efekty pozwolą rozwiązać problem kilkuset tysięcy dzieci w Polsce, które – w wyniku nierozpoznanego właściwego zaburzenia – nie mogą otrzymać odpowiedniej pomocy, co ma negatywny wpływ na życie ich i ich rodzin (szacuje się, że w Polsce ok. 300 000 dzieci w wieku 4-14 lat cierpi na SLI). Badaniami w ramach tego projektu kieruje dr hab. Magdalena Smoczyńska.
2. Wczesna diagnoza specyficznych zaburzeń czytania i pisania
Projekt dotyczy wczesnej diagnozy specyficznych zaburzeń czytania i pisania, przede wszystkim dysleksji rozwojowej. Jego celem jest ustalenie tego, jakie deficyty poznawcze u dzieci rozpoczynających naukę czytania są predykcyjne dla tych zaburzeń.
Głównym celem aplikacyjnym projektu jest opracowanie nowoczesnych narzędzi diagnostycznych do diagnozy przesiewowej i różnicowej dla specyficznych zaburzeń czytania i pisania, szczególnie dysleksji, na starcie edukacji szkolnej, pozwalających na określenie indywidualnych profili deficytów poznawczych oraz na trafne (tj. dostosowane do indywidualnych potrzeb) planowanie działań interwencyjnych (profilaktycznych, terapeutycznych, edukacyjnych), co w znacznym stopniu może poprawić osiągnięcia edukacyjne tych dzieci. Badaniami kieruje prof. dr hab. Grażyna Krasowicz-Kupis.
.