Jak wydawane są pieniądze na edukację? Ile kosztuje wykształcenie ucznia? Czym kierują się samorządy, wydając pieniądze na edukację? Przed polską edukacją stoją ważne wyzwania, zwłaszcza konieczność znalezienia lepszych rozwiązań w systemie finansowania. Podjęcie dobrych decyzji wymaga rzetelnych informacji na temat kosztów edukacji. Nie wiemy, ile do systemu oświaty dokładają rodzice, samorząd, szkoły, instytucje państwowe i prywatne. BECKER to pierwsze w Polsce badanie poświęcone prywatnym i publicznym nakładom na edukację i ich uwarunkowaniom. Analizując nakłady na oświatę, skupiamy się na najważniejszym uczestniku systemu edukacji – uczniu. Kto i kiedy będzie badany? Badanie BECKER jest prowadzone Instytut Badań Edukacyjnych – wiodąca placówka naukowa wyspecjalizowana w interdyscyplinarnych badaniach edukacji w Polsce. Głównym założeniem badania BECKER jest uwzględnienie punktu widzenia wszystkich zaangażowanych w proces edukacji, dlatego w badaniu biorą udział m.in.: Realizację badania zaplanowano na lata 2013-2014. Co nam da badanie BECKER? Wiedza uzyskana dzięki badaniu BECKER przyniesie korzyści wszystkim osobom troszczącym się o wykształcenie dzieci i młodzieży: Badanie BECKER ma nie tylko wymiar naukowy, ale przede wszystkim praktyczny. Dzięki temu badaniu możliwe będzie skuteczniejsze zarządzanie i efektywniejsze finansowanie oświaty. Państwa udział w badaniu BECKER jest szczególnie ważny, ponieważ to Państwo najlepiej znają potrzeby i koszty związane z kształceniem dzieci i młodzieży. Badanie BECKER da Państwu możliwość wypowiedzenia się oraz przekazania informacji ważnych dla wszystkich, którzy troszczą się o edukację w Polsce. Szczegółowych informacji na temat przebiegu badania BECKER mogą w imieniu Instytutu Badań Edukacyjnych udzielić Państwu również jego Wykonawcy: przedstawiciele firmy [Millward Brown pod numerem 800 422 612 / firmy PBS pod numerem 600 294 577]. * Nazwa badania BECKER pochodzi od nazwiska Gary’ego Stanleya Beckera – amerykańskiego ekonomisty, laureata Nagrody Nobla, którego głównym obszarem pracy były inwestycje w kapitał ludzki oraz ekonomia rodziny. Gary Becker jako pierwszy wprowadził do ekonomii pojęcie „inwestycji w człowieka”, której głównym składnikiem są nakłady na edukację. Głównym celem badania BECKER jest stworzenie bilansu nakładów edukacyjnych oraz analizy ich źródeł pokrycia, wielkości, struktury i determinant. Badanie pozwoli również na uchwycenie zróżnicowania tych nakładów z pespektywy uczestników procesu edukacyjnego. Szczegółowymi celami badania są: Szczegółowy opis technik badawczych stosowanych w badaniu: Badanie jest realizowane na terytorium 9 celowo dobranych powiatów. Ich wybór poprzedziła analiza statystyczna, w której uwzględniono cechy demograficzno-ekonomiczne jednostek terytorialnych na terenie kraju. Takie podejście wynika przede wszystkim z potrzeby dogłębnego rozpoznania uwarunkowań ponoszenia nakładów na edukację, powiązanych z nimi decyzji lokacyjnych oraz interakcji zachodzących między różnymi podmiotami finansującymi oraz różnymi nakładami, które w ogólnopolskim badaniu trudno byłoby uchwycić. Duże zróżnicowanie terytorialne nakładów i efektów edukacyjnych w Polsce, które uwidacznia się w analizach prowadzonych na istniejących danych, a także silna decentralizacja systemu finansowania i zarządzania oświatą w Polsce dostarczają dodatkowych argumentów przemawiających za takim podejściem. Poznań (woj. wielkopolskie), Tarnobrzeg (woj. podkarpackie), Siemianowice Śląskie (woj. śląskie), Świnoujście (woj. zachodniopomorskie), oraz pięć powiatów ziemskich: sępoleński (woj. kujawsko-pomorskie), giżycki (woj. warmińsko-mazurskie), głogowski (woj. dolnośląskie), pruszkowski (woj. mazowieckie), sokólski (woj. podlaskie). Projekt realizowany jest na terenie 9 powiatów, a więc również na terenie gmin czy jednostek pomocniczych gmin położonych na ich obszarze. Oznacza to w szczególności, iż w badaniu w komponencie samorządowym bierze udział 5 starostw powiatowych, 32 urzędy gmin, 4 urzędy miasta oraz 9 urzędów marszałkowskich, jak również jednostki organizacyjne we wskazanych powyżej jednostkach samorządu Oddajemy w Państwa ręce raporty powiatowe prezentujące wyniki badania BECKER oraz podsumowujący badanie Raport jubileuszowy. Badanie poświęcone było publicznym i prywatnym nakładom na edukację w Polsce, a przeprowadzono je w dziewięciu celowo dobranych powiatach. W badaniu uwzględniono punkt widzenia wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji: rodziców, dzieci, radnych, urzędników, dyrektorów szkół, nauczycieli, fundacji i stowarzyszeń, przedsiębiorstw biorących udział w kształceniu dzieci i młodzieży. Jest więc to istotne źródło wiedzy o poglądach, oczekiwaniach, a także wysiłkach mieszkańców powiatu związanych z edukacją. Na przełomie września i października 2014 roku Zespół Ekonomii Edukacji wyruszył w Polskę w ramach konferencji powiatowych badania BECKER. Konferencje odbyły w dziewięciu celowo dobranych powiatach, w których przeprowadzono badanie. Są to cztery miasta na prawach powiatu: Poznań, Tarnobrzeg, Siemianowice Śląskie oraz Świnoujście a także pięć powiatów ziemskich: sępoleński, giżycki, sokólski, głogowski i pruszkowski. Konferencje powiatowe adresowane były do lokalnych decydentów, kadry zarządzającej szkołami oraz nauczycieli a także organizacji pozarządowych i innych instytucji działających w obszarze edukacji. Dzięki aktywnemu uczestnictwu gości konferencji w dyskusjach, raporty powiatowe dostosowano do oczekiwań lokalnych aktorów systemu edukacji. Każdy z raportów został ponadto zrecenzowany przez lokalnego eksperta z zakresu edukacji w danym powiecie.O badaniu
Wprowadzenie do badania BECKER
Dlaczego warto wziąć udział w badaniu?
*** Badanie BECKER: „Badanie ekonomicznych uwarunkowań celów i kierunków alokacji nakładów na edukację realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne w Polsce” prowadzone jest w ramach projektu „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.Cele
Szczegółowe cele badawcze
Metodologia
Metodologia badania

W ramach techniki CAPI zrealizowane zostanie również tzw. badanie DAR (Day after recall), którego celem jest opisanie przebiegu wybranego dnia z życia respondenta. Badaniem DAR objęci są respondenci komponentu dzieci i gospodarstw domowych – rodzice dziecka oraz dziecko wylosowane do badania. Wywiad DAR dotyczy dnia poprzedzającego badanie i polega na przeanalizowaniu najważniejszych czynności wykonywanych przez respondentów w dniu poprzednim. W naszym badaniu najistotniejsze są informacje dotyczące czynności edukacyjnych – ile czasu dziecko poświęca na czynności związane z edukacją i w jakim stopniu uczestniczą w nich rodzice. Dzień, o który pytamy naszych respondentów został wybrany wcześniej w ten sposób, by na podstawie całego badania można było wyciągać wnioski dla typowego tygodnia oraz weekendu w roku szkolnym dla przeciętnej rodziny.Gdzie
Gdzie prowadzimy badania?
Do badań wybrano cztery miasta na prawach powiatu:








Raporty Powiatowe
Dziękujemy za Państwa wsparcie podczas trwania badania.
![]()
Raport powiat giżycki
![]()
Raport powiat głogowski
![]()
Raport Poznań
![]()
Raport powiat pruszkowski
![]()
Raport powiat sępoleński
![]()
Raport Siemianowice Śląskie
![]()
Raport powiat sokólski
![]()
Raport Świnoujście
![]()
Raport Tarnobrzeg
Konferencje Powiatowe
Konferencja w Giżycku
Konferencja w Głogowie
Konferencja w Poznaniu
Konferencja w Pruszkowie
Konferencja w Sępólnie Krajeńskim
Konferencja w Siemianowicach Śląskich
Konferencja w Sokółce
Konferencja w Świnoujściu
Konferencja w Tarnobrzegu
Konferencja w Giżycku
Konferencja w Głogowie
Konferencja w Poznaniu
Konferencja w Pruszkowie
Konferencja w Sępólnie Krajeńskim
Konferencja w Siemianowicach Śląskich
Konferencja w Sokółce
Konferencja w Świnoujściu
Konferencja w Tarnobrzegu
.












































































































