BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

benja 482x272

O badaniu

O badaniu

BENJA to Badanie Efektywności Nauczania Języka Angielskiego w szkole podstawowej. Celem badania było monitorowanie realizacji podstawy programowej oraz określenie szkolnych, domowych i pozaszkolnych warunków sprzyjających efektywnej nauce języka angielskiego na wczesnych etapach edukacji.

Badanie objęło pomiar umiejętności uczniów, przeprowadzany po pierwszym (III klasa) i drugim (VI klasa) etapie edukacyjnym oraz badania obserwacyjne w klasach VI. Pomiar testowy składał się z zadań sprawdzających umiejętności uczniów z zakresu rozumienia tekstu słuchanego, rozumienia tekstu czytanego oraz powtarzania krótkich zdań (tzw. elicited imitation) w klasie III i krótkiej wypowiedzi pisemnej w klasie VI. Uzupełnieniem zebranych informacji były dane kwestionariuszowe, pozyskane od uczniów, ich nauczycieli, rodziców oraz dyrektorów szkół, które pozwoliły umieścić osiągnięcia uczniów w ich szkolnym i domowym kontekście, a także poznać postawy i motywację uczniów w zakresie nauki języka angielskiego. Zbadany został również wpływ tych zmiennych na rzeczywiste umiejętności uczniów. Porównano ponadto deklarowane przez nauczycieli formy i częstotliwość pracy z danymi obserwacyjnymi. Prześledzono również zależność między niektórymi charakterystykami organizacji nauczania na poziomie szkoły a osiągnięciami edukacyjnymi uczniów.

Drugim elementem badania były obserwacje lekcji, które przeprowadzone zostały przez specjalnie przeszkolonych obserwatorów. Do zakodowania zachodzących w czasie lekcji interakcji między nauczycielem i uczniami wykorzystano program komputerowy Argos, który pozwolił również uzyskać szczegółowe dane na temat stosowanych przez nauczyciela technik dydaktycznych.

Pierwszy etap badania, który objął uczniów z III klasy szkoły podstawowej, miał miejsce w listopadzie
i grudniu 2011 roku. Badanie obserwacyjne odbyło się w terminie od stycznia do kwietnia 2014 roku, a ostatni etap badania, drugi pomiar testowy, od kwietnia do lipca 2014 roku. Oba te pomiary objęły uczniów z VI klasy, tych samych, którzy w roku 2011 przystąpili do etapu pierwszego. Łącznie próba wyniosła 5572 uczniów, którzy jesienią 2010 roku rozpoczęli naukę w III klasie, z 306 oddziałów klasowych w 176 szkołach podstawowych.

Badanie zrealizowane zostało przez Pracownię Języków Obcych we współpracy z Pracownią Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia (SUEK). Wykonawcą wszystkich etapów badania była firma PBS Sp. z o.o..

Raport

Raport

Marek Muszyński, Dorota Campfield, Magdalena Szpotowicz
Język angielski w szkole podstawowej – proces i efekty nauczania
Instytut Badań Edukacyjnych 2015

Materiały

Materiały

Wyniki i wnioski z badania BENJA zostały przedstawione na konferencji, która odbyła się w dniach 27-29 listopada 2014 roku w hotelu Westin w Warszawie. Konferencja miała formułę warsztatową - szczególna uwaga została poświęcona na wykorzystanie wyników badań w praktyce szkolnej.

  • Badania Zespołu dydaktyk szczegółowych. Badanie BENJA – broszura
  • Badanie szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK) – informacja o badaniu SUEK

Kontakt

Kontakt

  • Pracownia Języków Obcych 
  • Pracownia Szkol. Uwarunkowań Efektywności Kształcenia

 

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Klucz do nauczania języków obcych
  • Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), Glasgow 19-23 marca 2012
  • Konferencja ALTE Kraków 7-9 lipca 2011

Publikacje

  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
  • Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
  • Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum
  • Badanie umiejętności mówienia (BUM)
  • Dr Magdalena Szpotowicz
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych
  • Pracownia Języków Obcych

Seminaria i konferencje

  • O skutecznym badaniu poziomu kompetencji językowych
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Seminarium: Odnoszenie egzaminów językowych do europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ)

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...