BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Konferencja o Diagnozie przedmaturalnej z języka polskiego

Opublikowano: 10 Cze 2014

Podczas konferencji prasowej w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie rozmawiano o badaniu Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego oraz o zmianach w maturze, które będą obowiązywać od 2015 roku

.

 

Konferencja o Diagnozie przedmaturalnej z języka polskiego w IBEKonferencja o Diagnozie przedmaturalnej z języka polskiego w IBE

Dlatego też IBE we współpracy z CKE i OKE przygotował badanie, które dostarczy informacji o tym, na ile uczniowie są gotowi do nowego egzaminu. Dzięki diagnozie nauczyciele dowiedzą się także, na co powinni położyć większy nacisk w ostatnim roku nauki przed nową maturą.

Tajniki samego badania Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego przedstawił Adam Brożek z Pracowni Języka Polskiego IBE.
- Przede wszystkim nie jest to egzamin próbny - podkreślał. -  Jest to badanie, które pokaże na ile uczniowie kończący II klasę są przygotowani do matury w nowej formie. Chcemy też ich oswoić z tą nową formą egzaminu i sprawdzić funkcjonowanie nowych kryteriów oceniania wypracowań maturalnych.

Diagnoza odbyła się 10 czerwca w 50 szkołach średnich i brało w niej udział około 4 tys. uczniów klas II. Oprócz wybranych szkół badanie we własnym zakresie mogły przeprowadzić wszystkie szkoły średnie. Przygotowano zadania na poziomie podstawowym.

Test składał się z tekstów liczących łącznie nie więcej niż 1000 słów. Zadania w nim zawarte pozwolą sprawdzić przede wszystkim rozumienie przez uczniów tekstu nieliterackiego, umiejętność dokonywania na nim działań, a także znajomość utworów literackich kanonicznych oraz świadomość językową, czyli zdolność dostrzegania zjawisk w języku i ich funkcji w tekście.
W przypadku wypracowania, traktowanego jako wypowiedź argumentacyjna, uczeń będzie mógł wybrać czy będzie to rozprawka problemowa, czy też interpretacja tekstu poetyckiego.
Elementem projektu IBE było dodatkowo badanie ankietowe, w którym uczniowie zostaną poproszeni o odpowiedź dlaczego wybrali rozprawkę / interpretację.

Jak podkreślił Adam Brożek, szczególnie ważnym elementem całego projektu badawczego, będzie spotkanie pod koniec września z nauczycielami, których uczniowie wezmą udział w badaniu. Badacze IBE przedstawią tam nie tylko analizę wyników, ale też omówią narzędzia wsparcia oraz rekomendacje działań i pracy z uczniami. Ponadto na podstawie przeprowadzonego badania Instytut opracuje narzędzia, które pomogą nauczycielom w przygotowaniu uczniów do nowego egzaminu. Zostaną one opublikowane w Bazie Narzędzi Dydaktycznych.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...