Konferencja o Diagnozie przedmaturalnej z języka polskiego
- Opublikowano: 10 Cze 2014
Podczas konferencji prasowej w siedzibie Instytutu Badań Edukacyjnych w Warszawie rozmawiano o badaniu Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego oraz o zmianach w maturze, które będą obowiązywać od 2015 roku
.
Dlatego też IBE we współpracy z CKE i OKE przygotował badanie, które dostarczy informacji o tym, na ile uczniowie są gotowi do nowego egzaminu. Dzięki diagnozie nauczyciele dowiedzą się także, na co powinni położyć większy nacisk w ostatnim roku nauki przed nową maturą.
Tajniki samego badania Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego przedstawił Adam Brożek z Pracowni Języka Polskiego IBE.
- Przede wszystkim nie jest to egzamin próbny - podkreślał. - Jest to badanie, które pokaże na ile uczniowie kończący II klasę są przygotowani do matury w nowej formie. Chcemy też ich oswoić z tą nową formą egzaminu i sprawdzić funkcjonowanie nowych kryteriów oceniania wypracowań maturalnych.
Diagnoza odbyła się 10 czerwca w 50 szkołach średnich i brało w niej udział około 4 tys. uczniów klas II. Oprócz wybranych szkół badanie we własnym zakresie mogły przeprowadzić wszystkie szkoły średnie. Przygotowano zadania na poziomie podstawowym.
Test składał się z tekstów liczących łącznie nie więcej niż 1000 słów. Zadania w nim zawarte pozwolą sprawdzić przede wszystkim rozumienie przez uczniów tekstu nieliterackiego, umiejętność dokonywania na nim działań, a także znajomość utworów literackich kanonicznych oraz świadomość językową, czyli zdolność dostrzegania zjawisk w języku i ich funkcji w tekście.
W przypadku wypracowania, traktowanego jako wypowiedź argumentacyjna, uczeń będzie mógł wybrać czy będzie to rozprawka problemowa, czy też interpretacja tekstu poetyckiego.
Elementem projektu IBE było dodatkowo badanie ankietowe, w którym uczniowie zostaną poproszeni o odpowiedź dlaczego wybrali rozprawkę / interpretację.
Jak podkreślił Adam Brożek, szczególnie ważnym elementem całego projektu badawczego, będzie spotkanie pod koniec września z nauczycielami, których uczniowie wezmą udział w badaniu. Badacze IBE przedstawią tam nie tylko analizę wyników, ale też omówią narzędzia wsparcia oraz rekomendacje działań i pracy z uczniami. Ponadto na podstawie przeprowadzonego badania Instytut opracuje narzędzia, które pomogą nauczycielom w przygotowaniu uczniów do nowego egzaminu. Zostaną one opublikowane w Bazie Narzędzi Dydaktycznych.