BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Trzy pytania do dr. Michała Sitka

Opublikowano: 4 Wrz 2013
Zastępca dyrektora ds. naukowych IBE o tym, dlaczego wyniki niektórych badań nie mogą być uogólniane i o tym, jak naukowcy sprawdzają narzędzia badawcze
.
sitekW jaki sposób sprawdza się, czy narzędzie badawcze jest poprawnie skonstruowane?
W badaniach społecznych nigdy nie mamy pewności, czy pytania zadawane w ankiecie lub np. zadania rozwiązywane przez uczniów w teście mierzą to, co zamierzaliśmy zmierzyć. W narzędziach badawczych często wykorzystuje się też całe zestawy zadań dotyczące określonej umiejętności lub bloki pytań w założeniu mierzące to samo po to, by uzyskać bardziej dokładne wyniki.
Aby zweryfikować trafność i rzetelność pomiarową – bo mówiąc precyzyjnie o to chodzi – prowadzi się badania pilotażowe. Na podstawie analiz statystycznych wyników można obserwować zależności między odpowiedziami na poszczególne pytania i wyeliminować pytania lub zadania o słabych właściwościach.
Czasem w badaniach pilotażowych weryfikuje się też kilka sposobów zadania tego samego pytania. Wykorzystuje się też techniki jakościowe. W kilku badaniach IBE korzystano np. z tzw. wywiadów kognitywnych, w których rozmawiano z badanymi o ich odpowiedziach na pytania testu lub ankiety. Pozwala to na zrozumienie procesów myślowych związanych z udzielaniem odpowiedzi. Wywiady grupowe prowadzone w badaniu czasu pracy nauczycieli zwróciły uwagę na sposób myślenia nauczycieli o czasie pracy i ułatwiły stworzenie katalogu czynności zawodowych.
Badania pilotażowe stały się standardowym elementem procesu badawczego. Zwykle przeprowadza się je na niewielkiej próbie osób. Bo celem tych badań nie jest wyciąganie wniosków o całej populacji, ale zweryfikowania pytań, zadań testowych lub procedur badawczych.

Czasem media na podstawie takich badań wyciągają ogólne wnioski. Tak stało się np. w przypadku badań, przeprowadzonych przez Pedagogium Wyższą Szkołę Nauk Społecznych, dotyczących rodziców sześciolatków. Czy wyniki badań pilotażowych mogą być podstawą do wyciągania ogólnych wniosków?
Badania pilotażowe bardzo się różnią, ale – jak już wspominałem – zwykle obejmują niewiele osób. Oczywiście wnoszą one nową wiedzę, lecz w większości przypadków nie pozwalają wypowiadać się o całej populacji. Nie taki też jest ich cel.
W badaniu Pedagogium wzięło udział zaledwie 6 szkół, które w dodatku nie były dobrane losowo. Do zrealizowania celów badania pilotażowego to wystarcza. Do wyciągania ogólnych wniosków o badanym problemie z pewnością nie. Wyciąganie przez media na podstawie takich badań ogólnych wniosków – jak było w tym przypadku – jest bardzo niefortunne. Wyniki te mają pozór ścisłości i naukowości, co jest mile widziane w informacjach prasowych, w rzeczywistości nie są obiektywnymi faktami.

Czy wyciągnięcie prawidłowych ogólnych wniosków z takiego rodzaju badań jest możliwe przy metodach statystyki małych obszarów?
Metody statystyki małych obszarów pomagają oszacować parametry dotyczących określonych podzbiorowości np. regionu, powiatu lub pewnej kategorii ludności, w sytuacji, gdy w badaniu mamy wystarczającą liczbę obserwacji z tej podzbiorowości. Wykorzystuje się do tego inne, dostępne dane dotyczące tej podzbiorowości, które są powiązane z badanym problemem.
Analiza wyników danych pilotażowych z wykorzystaniem metod statystyki małych obszarów jest możliwe, ale tylko w wyjątkowych przypadkach ma ona sens. Wiąże się to przede wszystkim z tym, że do realizacji celów badań pilotażowych zapewnienie losowości doboru osób do badania i umożliwienie wnioskowania statystycznego o populacji ma drugorzędne znaczenie.

rozmawiał Łukasz Zboralski

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...