Zespół Ekonomii Edukacji e-mail: ibe@ibe.edu.pl
O badaniu
O badaniu
Samorządy gminne i powiatowe są kluczowym ogniwem w polskim systemie zarządzania i finansowania oświaty. Mimo że wydatki publiczne na oświatę w Polsce są znane, niewiele wiadomo o mechanizmach alokacji tych środków i ich różnorodnych ekonomicznych i pozaekonomicznych uwarunkowaniach czy skuteczności podejmowanych przez samorządy działań. Badanie pilotażowe „Finansowanie i zarządzanie oświatą przez jednostki samorządu terytorialnego”, koordynowane przez Zespół Ekonomii Edukacji, ma na celu poszerzenie dostępnej na ten temat wiedzy.
Projekt był realizowany przez 100 dni kalendarzowych i zakończył się w styczniu 2012 roku.
Cele projektu
Cel projektu
Celem projektu jest w szczególności wstępne rozpoznanie determinant decyzji wydatkowych samorządów w odniesieniu do edukacji. Ważne jest znalezienie odpowiedzi na szereg pytań, m.in.:
- Kto w samorządzie decyduje o wydatkach na oświatę? Jak układ „sił” na linii zarząd (politycy), urzędnicy, dyrektorzy szkół i ew. inni „aktorzy”, oddziałuje na te decyzje?
- Co i w jaki sposób wpływa na ostateczne wydatki: potrzeby wydatkowe w obszarze edukacji, możliwości dochodowe, potrzeby wydatkowe w innych dziedzinach?
- Do jakiego stopnia wydatki w edukacji są „sztywne”? W jakim zakresie samorządy wykorzystują elastyczność wydatków edukacyjnych?
Wyniki badania pilotażowego pozwolą również odpowiednio ukierunkować tematycznie badanie główne, dotyczące ekonomicznych uwarunkowań kształcenia w Polsce, którego rozpoczęcie zaplanowano na 2012 rok. Pokazując skalę różnic terytorialnych, wyniki umożliwią wstępną weryfikację przyjętego schematu doboru próby. Badanie pilotażowe pozwoli również dopracować kwestionariusz skierowany do jednostek samorządu terytorialnego (JST) oraz pozwoli zidentyfikować osoby podejmujące decyzje i nadzorujące poszczególne działania w obrębie lokalnej polityki edukacyjnej.
Metodologia
Metodologia
Trzon projektu tworzą badania terenowe o charakterze jakościowym i ilościowym. Indywidualne wywiady pogłębione (IDI) oraz wywiady kwestionariuszowe (CAPI) zostaną przeprowadzone z ponad 150. przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego
w około 70 gminach, powiatach i miastach na prawach powiatu. Wywiady prowadzone są
z osobami pełniącymi z wyboru różne funkcje w organach stanowiących lub wykonawczych jednostek samorządu terytorialnego (np. radny, członek zarządu, wójt/burmistrz/starosta), odpowiedzialnymi za działania w obszarze oświaty i wychowania oraz urzędnikami zatrudnionymi w urzędzie gminy, urzędzie miasta lub starostwie powiatowym w wydziale oświaty/edukacji (jeśli istnieje w samorządzie), w wydziale finansów bądź innych komórkach do kompetencji których przynależą sprawy oświaty i wychowania oraz ich finansowania.
Projekt zakłada również analizę danych zastanych, obejmującą analizę istotnych dokumentów lokalnych (tj. strategie oświatowe i strategie rozwoju, wieloletnie plany inwestycyjne, budżety roczne i sprawozdania z ich realizacji, uchwały rad) oraz dotychczas przeprowadzonych badań dotyczących wybranych jednostek samorządu terytorialnego.
Raport
Raport
Finansowanie i zarządzanie oświatą przez jednostki samorządu terytorialnego
Instytut Badań Edukacyjnych, 2012
Pobierz raport w formacie PDF
Dodatkowe informacje
Dodatkowe informacje:
- Koordynatorem projektu w Zespole Ekonomii Edukacji jest Agnieszka Kopańska (a.kopanska@ibe.edu.pl)
- Projekt realizuje niezależna firma badawcza - PSDB, wyłoniona w drodze przetargu publicznego przeprowadzonego przez IBE. Umowę z wykonawcą podpisaliśmy 23. września 2011 r. Informacje na temat przetargu: http://ibe.edu.pl/bip/?page_id=1677