BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Wykorzystanie ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej przez szkoły

Opublikowano: 20 Mar 2013
Wykorzystanie ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej przez szkoły - badanie

O badaniu

O badaniu

Głównym celem badania była ocena przydatności wybranych form nadzoru pedagogicznego – ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej. Badanie przeprowadzone zostało w formie studiów przypadku w 42 szkołach w całej Polsce – w szkołach podstawowych, gimnazjach, liceach ogólnokształcących, technikach i szkołach zawodowych.

Serdecznie dziękujemy wszystkim osobom, które zgodziły się na udział w badaniu.

Cele badania

Głównym celem badania była ocena przydatności wybranych form nadzoru pedagogicznego (ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna) stanowiących element obowiązującego systemu oświaty. Chociaż nadzorem pedagogicznym objęte są instytucje edukacyjne na różnym poziomie (np. przedszkola, placówki kształcenia ustawicznego, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze) to badanie koncentrowało się na szkołach - wykorzystaniu ewaluacji i użyteczności tej formy nadzoru z punktu widzenia szkół.

Cele szczegółowe:

  • Zidentyfikowanie i systematyzacja sposobów wykorzystania ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej w szkołach
  • Wskazanie zmian, jakie mają miejsce w szkołach pod wpływem ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej
  • Ocena użyteczności elementów ewaluacji
  • Zidentyfikowanie czynników wspierających wykorzystywanie wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej, jak i barier ograniczających wykorzystywanie wyników
  • Wskazanie działań pozwalających na wzmocnienie pozytywnych efektów ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej.

Metodologia

Badanie prowadzone było z wykorzystaniem jakościowych metod badawczych w formie studiów przypadku w 3 komponentach

Komponent 1
Badanie 24 szkół, w których przeprowadzono ewaluację zewnętrzną w drugim semestrze poprzedniego roku szkolnego.

Komponent 2
Badanie 12 szkół, w których nie prowadzono jeszcze ewaluacji zewnętrznej, natomiast prowadzone są ewaluacje wewnętrzne.

Komponent 3
Badanie 6 szkół, w których w trakcie badania prowadzona jest ewaluacja zewnętrzna.

W ramach badania przeprowadzone były wywiady z dyrektorami szkół, nauczycielami, rodzicami, analizowana była również dokumentacja szkolna. Badacze wzięli także udział w kilku prezentacjach wyników ewaluacji zewnętrznej. W każdym komponencie wykorzystywane były odrębne, dostosowane do specyfiki szkół narzędzia badawcze.

Raport

Raport

Ocena mechanizmu, jakim jest ewaluacja zewnętrzna, jest złożona i wielowymiarowa – wśród nauczycieli i dyrektorów szkół występują często pozornie sprzeczne opinie. Z jednej strony silnie reagują emocjonalnie, wyrażając obawy wobec tego narzędzia i kategoryzując je jako zewnętrzną kontrolę, do której warto się przygotować. Z drugiej z kolei pokazują na mocne strony ewaluacji, wskazując na konkretne korzyści, jakie przynosi ich placówkom.  Dyrektorzy są zazwyczaj bardziej pozytywnie nastawieni do ewaluacji zewnętrznej niż nauczyciele i to od ich postaw i organizacji pracy podczas przeprowadzanej ewaluacji zewnętrznej zależy podejście kadry pedagogicznej do samej idei ewaluacji oraz jej przebiegu.

Zdecydowanie wyższa świadomość działań i zaangażowanie nauczycieli występuje w przypadku tych szkół, w których ma miejsce większa koordynacja działań i motywowanie ze strony dyrekcji. Głównym źródłem niechęci wobec ewaluacji zewnętrznej są emocje związane z obawa przed niesprawiedliwym obrazem szkoły, „nieprzewidywalnością” procesu ewaluacji w placówce, subiektywnością oceny zewnętrznego ewaluatora oraz potencjalnymi konsekwencjami jawności wyników. Badanie pokazuje, jak wiele zależy nie tyle od samej oceny szkoły i raportu z ewaluacji zewnętrznej, ale i od samego procesu ewaluacji dokonywanej w szkole.

Znaczenie tu odgrywa postawa samych wizytatorów, ustalany i konsekwentnie pilnowany harmonogram ewaluacji, a także sposób prezentacji i omawiania wyników. W większości szkół wyniki z ewaluacji zewnętrznej są omawiane ponownie w gronie pedagogicznym, gdzie zapadają decyzje odnośnie podejmowania dalszych działań, a – jak pokazało badanie – wszystkie szkoły podejmują jakieś działania w konsekwencji ewaluacji zewnętrznej. Mechanizm ten ma też duży wpływ (zarówno pozytywny, jak i negatywny) na prowadzenie ewaluacji wewnętrznej w szkołach. Wnioski z ewaluacji zewnętrznej włączane są do planów ewaluacji wewnętrznej, proces ewaluacji zewnętrznej jest cenny źródłem wskazówek dotyczących narzędzi i metod badawczych, a sposób przeprowadzenia ewaluacji zewnętrznej wpływa na podejście do prowadzenia samooceny dokonywanej samodzielnie przez szkoły.

Pobierz raport  [pdf 2.2 MB]

Kontakt

Kontakt

 

mail: ibe@ibe.edu.pl

tel.: 22 24 17 100

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • IBE w programie "Cyfrowa szkoła"

Publikacje

  • Wykorzystanie TIK w nauczaniu i uczeniu się uczniów ze SPE

Zespoły, badania, ludzie

  • 'Ewaluacja rządowego programu "Cyfrowa szkoła”
  • Analiza wpływu programów rozwojowych w zakresie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszania różnic w jakości usług edukacyjnych na podniesienie jakości nauczania w szkołach
  • Badania obserwacyjne, jakościowe i ilościowe procesu dydaktycznego w szkołach podstawowych
  • Diagnoza zapotrzebowania dyrektorów szkół - badanie zapotrzebowania na wyniki badań i inne informacje przydatne w kierowaniu szkołą
  • Diagnoza zapotrzebowania na badania i inne źródła informacji w obszarze edukacji pracowników samorządu lokalnego i administracji rządowej

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...