BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Opublikowano: 14 Lis 2013

BUM

O badaniu

O badaniu

Badanie umiejętności mówienia (BUM) zostało przeprowadzone po raz pierwszy w 2011 r. jako komponent międzynarodowego pomiaru umiejętności językowych nastolatków - Europejskiego Badania Kompetencji Językowych (European Survey on Language Competences, ESLC). Głównym celem badania było uzyskanie informacji na temat osiągniętego przez uczniów poziomu sprawności tworzenia wypowiedzi ustnych w języku angielskim w chwili zakończenia obowiązkowej edukacji.

Polska jako jedyny kraj biorący udział w ESLC zdecydowała się na przeprowadzenie badania sprawności tworzenia wypowiedzi ustnych. Zestawienie wyników z testów mówienia z wynikami pomiaru pozostałych sprawności językowych, jak również danymi dotyczącymi kontekstu uczenia się języka obcego uzyskanymi w międzynarodowym pomiarze pozwoliło na uzyskanie pełniejszego obrazu umiejętności językowych polskich uczniów będących na końcu III etapu edukacyjnego.

Badanie umiejętności mówienia zrealizowano z wykorzystaniem trzech narzędzi badawczych: bezpośredniego testu ustnego, który miał postać ok. 12-minutowej rozmowy z uczniem, kwestionariusza samooceny ucznia oraz kwestionariusza oceny ucznia przez nauczyciela. Wszystkie narzędzia stworzono specjalnie na potrzeby tego badania, posługując się opisami poziomów biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ). Diagnoza dotyczyła poziomów biegłości językowych od A1 do B2.

Narzędzia użyte w I części badania zostały przygotowane z myślą o ich późniejszym przeznaczeniu jako materiał wspomagający sprawdzanie umiejętności mówienia przez nauczycieli języka angielskiego w gimnazjum. Zadania wraz z odpowiednimi instrukcjami i omówieniem ich zastosowania w kontekście lekcyjnym znajdują się na stronie Bazy Dobrych Praktyk.

W maju i czerwcu 2013 roku zdecydowano się przeprowadzić II etap Badania umiejętności mówienia. Powtórzenie testów z rocznikiem uczniów kształcących się według nowej podstawy programowej miało na celu umożliwienie dokonania porównania wyników badanych uczniów i wstępnej oceny efektywności nowego programu.

Badanie, na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych, zrealizowały firmy: Millward Brown S.A. (I etap badania) oraz InterActive - Agencja Komunikacji Marketingowej (II etap badania).

Raporty

Raporty

  • Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym. Raport końcowy Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum i Badania umiejętności mówienia
  • pdficon epub logo

    Raport „Efekty nauczania języka angielskiego na III etapie edukacyjnym” podsumowuje wyniki dwóch badań prowadzonych w latach 2012–2014 przez Pracownię Języków Obcych Instytutu Badań Edukacyjnych: Badania uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum (BUNJO) oraz drugiej edycji Badania umiejętności mówienia (BUM 2). Publikacja w komplementarny sposób ukazuje profil umiejętności absolwenta polskiego gimnazjum – przedstawia informacje dotyczące poziomu osiągnięć szkolnych w zakresie wszystkich czterech sprawności językowych: rozumienia tekstu pisanego, rozumienia ze słuchu, tworzenia wypowiedzi pisemnych i ustnych. Celem raportu jest także wskazanie wybranych czynników indywidualnych, szkolnych oraz pozaszkolnych potencjalnie i faktycznie warunkujących efektywność nauczania języka angielskiego młodzieży gimnazjalnej. W odniesieniu do czynników dotychczas niebadanych szerszej na reprezentatywnych próbach, takich jak np. kwestie uczestnictwa w szkolnych i pozaszkolnych zajęciach językowych, autorzy referują także bardziej szczegółowe informacje dotyczące skali danego zjawiska. Raport kończy się wnioskami dotyczącymi stanu nauczania języków obcych w polskiej szkole, możliwości podnoszenia jakości dydaktyki języków oraz wsparcia tego procesu przez różne grupy docelowe.

  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim
  • pdficon

    Raport prezentuje wyniki Badania umiejętności mówienia (BUM) przeprowadzonego wśród uczniów gimnazjów jako uzupełnienie Europejskiego Badania Kompetencji Językowych (European Survey on Language Competences – ESLC). W badaniu ESLC brało udział 14 krajów. W ramach badania uczniowie podchodzili do testów w zakresie rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego i tworzenia wypowiedzi pisemnych. Polska była jedynym krajem, w którym dodatkowo zbadano umiejętność mówienia.

    Głównym celem BUM było uzyskanie danych empirycznych na temat poziomu umiejętności mówienia w języku angielskim wśród uczniów ostatniej klasy gimnazjum oraz odniesienie ich do wyników testów w zakresie pozostałych sprawności językowych. Wyniki prezentowane są w udziałach uczniów osiągających określony poziom umiejętności według skal biegłości językowej Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (A1-B2). Badanie przeprowadzono na podpróbie ESLC, która objęła 499 uczniów z 37 gimnazjów w Polsce.

Materiały

Materiały

  • Badania Zespołu dydaktyk szczegółowych. BUM - broszura. 
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych. Raport międzynarodowy i bazy danych
  • CEFR
  • English Profile

Kontakt

Kontakt

Pracownia języków obcych 

tel. 22 24 17 100

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Klucz do nauczania języków obcych
  • Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), Glasgow 19-23 marca 2012
  • Konferencja ALTE Kraków 7-9 lipca 2011

Publikacje

  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
  • Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
  • Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
  • Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum
  • Dr Magdalena Szpotowicz
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych
  • Pracownia Języków Obcych

Seminaria i konferencje

  • O skutecznym badaniu poziomu kompetencji językowych
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Seminarium: Odnoszenie egzaminów językowych do europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ)

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...