BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Zespół Analiz Osiągnięć Uczniów

Opublikowano: 19 Lip 2013

Głównym zadaniem Zespołu Analiz Osiągnięć Uczniów (ZAOU) jest studium badawcze mające na celu opracowanie metodologii i praktyczne zweryfikowanie możliwości wprowadzenia rozwiązań pozwalających na zwiększenie porównywalności wyników egzaminów zewnętrznych (sprawdzian po szkole podstawowej, egzamin gimnazjalny, egzamin maturalny) w kolejnych latach.

Studium obejmuje cztery etapy realizowane w latach 2011-2014.

.

ZAOU etapy studium badawczego - schemat

Zrealizowane zostały następujące zadania:

  • opracowano koncepcję metodologiczną badań umożliwiających długookresową porównywalność wyników egzaminów zewnętrznych z wykorzystaniem teorii wyniku zadania (ang. Item Response Theory IRT),
  • przeprowadzono cztery etapy studium: badania zrównujące wyniki egzaminów z lat od 2002 do 2013 dla egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej, dla sprawdzianu na zakończenie szkoły podstawowej, egzaminu maturalnego z matematyki, języka polskiego i języka angielskiego.

Zrównane wyniki egzaminacyjne stanowią istotne narzędzie do analiz porównawczych i do wnioskowania o osiągnięciach kolejnych populacji uczniów kończących szkołę.

Ponadto ZAOU opracowało koncepcję i przeprowadziło badania dotyczące porównywalności oceniania i efektu egzaminatora. Badania te zostały przeprowadzone w czwartym kwartale 2013 roku. Obecnie trwa praca nad raportem.

Na stronie internetowej IBE pod adresem pwe.ibe.edu.pl dostępne są już porównywalne między latami wyniki dla sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w części humanistycznej i matematyczno-przyrodniczej z lat 2002-2013.

Liderem zespołu był dr Henryk Szaleniec,
a od 1 lipca do 31 października 2015 r. -  dr Artur Pokropek.

Seminaria i konferencje

  • Model EWD dla II etapu edukacyjnego – napotkane problemy i próba ich przezwyciężenia - seminarium
  • Rozwiązywanie problemów złożonych (complex problem solving) w pomiarze edukacyjnym - seminarium
  • Stare problemy i kilka nowych rozwiązań. Problemy trafności i rzetelności narzędzi pomiarowych - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania - seminarium
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...