Diagnoza umiejętności szóstoklasistów DUSZa
- Opublikowano: 4 Lis 2015
„Diagnoza umiejętności szóstoklasistów” to pierwsze przedsięwzięcie badawcze zgodne z zasadami przeprowadzania sprawdzianu w klasie szóstej od 2015 roku. Badanie jest powiązane z próbnym sprawdzianem prowadzonym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i okręgowe komisje egzaminacyjne.
Od 2009 roku w polskim systemie oświaty wdrażana jest nowa podstawa programowa. W roku szkolnym 2014/2015 jest ona po raz pierwszy realizowana w klasach VI. Również sprawdzian po szóstej klasie, który odbędzie się 1 kwietnia 2015 r. po raz pierwszy będzie sprawdzał kompetencje dzieci, które od początku swojej edukacji uczyły się według nowej podstawy programowej. Sprawdzian ten będzie miał nową formułę – będzie w nim wydzielona część matematyczna. Będzie on sprawdzał oprócz umiejętności szczegółowych także umiejętności opisane w wymaganiach ogólnych podstawy.
Cele badania to:
- dostarczenie informacji o poziomie kompetencji uczniów klas szóstych i efektach nauczania języka polskiego oraz matematyki w szkole podstawowej w zakresie wymagań ogólnych i szczegółowych podstawy programowej,
- przybliżenie uczniom obecnych klas szóstych nowej formuły sprawdzianu.