BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Raport

Opublikowano: 8 Paź 2013

Jan Burski, Agnieszka Chłoń-Domińczak, Marta Palczyńska, Maja Rynko, Piotr Śpiewanowski

pdficonepub logoNiniejszy raport przedstawia wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych PIAAC (The Programme for the International Assessment of Adult Competencies) przeprowadzonego w latach 2011-2012 w 24 krajach. Badanie przygotowała Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

Łącznie przebadano 166 tys. osób w wieku 16-65 lat, w tym ponad 9 tys. Polaków.

Unikatową częścią badania jest bezpośredni pomiar trzech umiejętności: rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego oraz wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK). Kompetencje mierzone w PIAAC są niezbędne do funkcjonowania we współczesnym świecie oraz nabywania nowej wiedzy i nowych umiejętności. Pierwsze trzy rozdziały raportu obejmują wprowadzenie do koncepcji i metodologii badania: omówiona jest historia badań kompetencji, rola kapitału ludzkiego w rozwoju społeczno-gospodarczym kraju oraz cele badania PIAAC i definicje mierzonych w nim umiejętności.

Ponadto przedstawiony jest schemat wywiadu i pomiaru umiejętności, a także opis realizacji badania w Polsce. Kolejne rozdziały poświęcone są analizie wyników PIAAC, z naciskiem na analizę wyników Polaków. Przedstawione są kolejno wyniki PIAAC w perspektywie międzynarodowej, zróżnicowanie kompetencji Polaków, w tym w odniesieniu do ich sytuacji na rynku pracy, intensywności wykorzystywania badanych umiejętności oraz aktywności edukacyjnej.

Osobne rozdziały poświęcone są kompetencjom osób młodych rozważanych w kontekście ich ścieżek edukacyjnych i losów zawodowych, analizie zróżnicowania kompetencji wykorzystywania TIK oraz porównaniu wyników badania IALS (przeprowadzonego w Polsce w 1994 r.) i PIAAC. Uzyskane wyniki są dobrą bazą do dalszych pogłębionych analiz.

Słowa kluczowe: rozumowanie matematyczne, rozumienie tekstu, umiejętności podstawowe, edukacja dorosłych, kompetencje, technologie informacyjno-komunikacyjne, umiejętności poznawcze, edukacja formalna

 

.

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...