Publikacje
Badanie jakościowe dotyczące organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach
- Opublikowano: 14 Lis 2014
O badaniu Praktycznym efektem badania będzie zdiagnozowanie trudności i dobrych praktyk, w tym zwłaszcza w obszarze współpracy z rodzicami oraz współpracy przedszkoli i szkół podstawowych w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Z wyników badania skorzystać będą mogli dyrektorzy placówek, koordynatorzy zespołów oraz organy prowadzące. Cel badania Diagnoza stanu realizacji założeń rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- Metodologia Badanie zostanie przeprowadzone wśród dyrektorów szkół i przedszkoli (formalnie odpowiedzialnych za organizację udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach), specjalistów zatrudnionych w przedszkolach i szkołach oraz rodziców – członków rad rodziców. Ponieważ cele badania odnoszą się przede wszystkim do zróżnicowania zakresu i form udzielanej pomocy oraz są nastawione przede wszystkim na wyciągnięcie praktycznych wniosków dotyczących trudności i dobrych praktyk badanie będzie realizowane techniką wywiadów grupowych na poziomie celowo dobranych powiatów. W każdym wywiadzie grupowym bierze udział co najmniej N=9 osób reprezentujących co najmniej 3 publiczne placówki przedszkolne działające na terenie powiatu.O badaniu
Cel badania
pedagogicznej w publicznych przedszkolach. Obecne, zmodyfikowane zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dają dużą dowolność w definiowaniu zakresu rozpoznawanych i zaspokajanych indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci. Dotyczy to zwłaszcza dzieci w przedszkolach, w których w bardzo niewielkim stopniu wykorzystywane są formalne orzeczenia o specjalnych potrzebach edukacyjnych i orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Dzięki realizacji opisywanego badania, możliwe będzie rozpoznanie zróżnicowania sposobu postrzegania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w praktyce funkcjonowania przedszkoli, a także rozpoznanie związków między uwarunkowaniami organizacyjnymi i związanymi z dostępnością szeroko rozumianych zasobów (ludzkich, finansowych, narzędzi diagnozy) a zakresem diagnozowania potrzeb i udzielania pomocy w przedszkolach.Metodologia