Publikacje
IBE w programie "Cyfrowa szkoła"
- Opublikowano: 7 Kwi 2012
3 kwietnia 2012 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie Rządowego programu rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) „Cyfrowa szkoła" oraz projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie warunków, form i trybu realizacji przedsięwzięcia, dotyczącego rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK. Instytut Badań Edukacyjnych będzie w programie uczestniczył.
.
Program „Cyfrowa szkołą”, którego realizację planuje się w okresie od kwietnia 2012 r. do końca sierpnia 2013 r., jest programem pilotażowym dla wieloletniego programu, realizowanego przez MEN we współpracy z Ministerstwem Administracji i Cyfryzacji, Ośrodkiem Rozwoju Edukacji, Instytutem Badań Edukacyjnych, wojewodami i organami prowadzącymi szkoły. Celem programu jest wzmocnienie potencjału szkół, aby odpowiadały zmieniającej się rzeczywistości. Ma to nastąpić poprzez realizację działań w czterech obszarach:
- e-nauczyciel - przygotowanie nauczycieli do nauczania, komunikowania się z uczniami i rodzicami oraz prowadzenia dokumentacji szkolnej z wykorzystaniem TIK,
- e-zasoby edukacyjne, w tym e-podręcznik - uzupełnienie oferty publicznych elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym zapewnienie dostępu do nieodpłatnych e-podręczników,
- e-szkoła - zapewnienie szkołom niezbędnej infrastruktury, w szczególności nowoczesnych pomocy dydaktycznych,
- e-uczeń - zapewnienie uczniom, w szczególności zagrożonych cyfrowym wykluczeniem, dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych.
Celem programu pilotażowego jest wypracowanie optymalnego modelu realizacji programu wieloletniego w sprawie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania TIK w edukacji. Uczniowie i nauczyciele, dzięki rozwojowi kompetencji cyfrowych, nabędą niezbędne kwalifikacje do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.
Na realizację programu pilotażowego przewidziano w budżecie państwa rezerwę celową w wysokości 50 mln zł.
W ramach programu pilotażowego organy prowadzące publiczne szkoły podstawowe mogą składać wnioski o wsparcie finansowe na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, umożliwiających realizację programów nauczania z wykorzystaniem TIK (lista tych pomocy, obejmująca m.in. przenośne urządzenia komputerowe dla uczniów i nauczycieli, jest określona w programie). Nauczyciele szkół zakwalifikowanych do udziału w programie przez wojewodów są zobowiązani do doskonalenia i samokształcenia w ramach organizowanych przez e-moderatorów międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, wykorzystywania TIK na zajęciach lekcyjnych oraz przeprowadzenia w okresie trwania programu pilotażowego lekcji otwartych
z wykorzystaniem TIK.
Dyrektorzy i nauczyciele szkół zakwalifikowanych do udziału w programie pilotażowym otrzymają w tym zakresie wsparcie od Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE), który będzie prowadził szkolenia z zakresu stosowania TIK w nauczaniu. ORE przygotuje również moderatorów międzyszkolnych sieci współpracy oraz materiały merytoryczne i szkoleniowe.
Szkoły przystępujące do programu są zobowiązane do udziału w badaniach prowadzonych na potrzeby ewaluacji programu, które przeprowadzi Instytut Badań Edukacyjnych.
Przewiduje się, że programem pilotażowym będzie objętych około 380 publicznych szkół podstawowych ze wszystkich województw. Organy prowadzące tych szkół dostaną dotację celową na zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych, w tym przenośnych komputerów, tablic interaktywnych i urządzeń umożliwiających budowę bezprzewodowej sieci komputerowej. Decyzje zakupowe będą podejmowane swobodnie na szczeblu szkół i ich organów prowadzących, które będą mogły wystąpić do wojewodów z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego w ramach programu, zapewniając co najmniej 20% wkładu własnego. Procedura wyboru szkół do pilotażu przewiduje ich losowanie w sytuacji, gdy wnioskowana kwota wsparcia w danym województwie będzie większa od kwoty przyznanej w ramach programu.
Realizację programu właściwego planuje się po zakończeniu pilotażu tj. w latach 2013-2016.