BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Model dla edukacji

Opublikowano: 4 Lut 2013

model dla  edukacji
Zespół Edukacji i Rynku Pracy  | email: ibe@ibe.edu.pl | kontakt: 22 24 17 100

O badaniu

+ - O badaniu Click to collapse
Strukturalny model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki uwzględnia zjawiska związane z kapitałem ludzkim takie, jak: edukację, kształcenie dorosłych, funkcjonowanie rynku szkoleniowego, zapotrzebowanie w poszczególnych grupach zawodowych itp. Model ma umożliwić symulowanie społeczno – ekonomicznych skutków kwantyfikowalnych elementów polityk publicznych ze szczególnym uwzględnieniem polityk związanych z formowaniem i rozwojem kapitału ludzkiego, wyborami edukacyjnymi, a także polityk rynku pracy.

Głównym zadaniem modelu jest wspieranie oceny wzajemnego wpływu edukacji i kształcenia, zatrudnienia, bezrobocia czy rozwoju gospodarczego. Ważne jest także to, jak dzisiejsze decyzje dotyczące sposobu funkcjonowania systemu kwalifikacji będą wpływały na przyszły rynek pracy i gospodarkę.

Model będzie uwzględniał również sytuację demograficzną, w tym strukturę ludności oraz aktywność zawodową osób według płci, poziomu wykształcenia, liczby lat kształcenia i kierunków kształcenia, a także długości doświadczenia zawodowego. Ujęte zostanie również uczenie się przez całe życie osób dorosłych w systemie formalnym i pozaformalnym oraz uczenie nieformalne przez praktykę.

ekspertyza ikona

„Prognozowanie
kapitału
ludzkiego w Polsce”
ekspertyza

[PDF 2MB]
Opracowany model pozwoli na lepsze diagnozowanie i ewaluację (zarówno ex-ante, jak i ex-post) zjawisk i decyzji podejmowanych na poziomie kraju, regionów czy gospodarstw domowych. Będzie możliwe wskazanie, jak decyzje podejmowane na różnych szczeblach wpływają wzajemnie na siebie i jaki jest ich wpływ na rozwój naszego kraju.

Opracowany na podstawie modelu program komputerowy będzie pokazywał wyniki, które będą uwzględniały zależności między edukacją, demografią, rynkiem szkoleń, rynkiem pracy, zapotrzebowaniem i rozwojem poszczególnych branż, bezrobociem itp. Umożliwi on sprawdzenie, jak dzisiaj podejmowane decyzje np. zmiany w przepisach, zwiększenie czy zmniejszenie środków na szkolenia, wykorzystanie funduszy strukturalnych wpłynęłyby na sytuację za 20 lat. Jakie będą migracje, w jakich branżach będzie potrzeba pracowników i z jakim wykształceniem.

Ten sam model pozwoli nam też lepiej zrozumieć zdarzenia z przeszłości, które ukształtowały obecną sytuację naszej gospodarki oraz rynku pracy i istniejące na nim niedopasowania.


+ - Cel badania Click to collapse
Celem badania jest stworzenie modelu makroekonomicznego polskiej gospodarki, który pozwoli m.in. na analizę ex-ante i ocenę wpływu wdrażanych zmian w zakresie polityki gospodarczej i edukacyjnej oraz rynku pracy na różne obszary życia społecznego i gospodarczego, w tym na kształtowanie się kapitału ludzkiego, zatrudnienie, bezrobocie i potencjalne luki kompetencyjne.

Przy pomocy modelu będzie można prowadzić ewaluację polityk publicznych i szoków makroekonomicznych na gospodarkę. Będzie również można dokonywać prognoz przyszłego kształtowania się sytuacji społeczno-ekonomicznej w Polsce oraz identyfikacji czynników stojących za obserwowanymi w przeszłości zjawiskami gospodarczymi. Ważnym zadaniem modelu będzie definiowanie relacji zachodzących na danym rynku (np. pracy, dóbr, kapitału, edukacji etc.) pomiędzy jego uczestnikami (gospodarstwami domowymi, firmami, sektorem edukacyjnym, rządem etc.) w połączeniu z takimi procesami jak np. zmiany demograficzne, postęp technologiczny, cykl koniunkturalny i długofalowy wzrost gospodarczy.

W odniesieniu do zagadnień związanych z kapitałem ludzkim model weźmie pod uwagę akumulację kapitału ludzkiego z uwzględnieniem podziałów wg płci, poziomu wykształcenia i kwalifikacji, liczby lat kształcenia oraz doświadczenia zawodowego, a także kierunków i jakości kształcenia. W zakresie aktywności edukacyjnej opisane zostanie uczenie się przez całe życie osób dorosłych w systemie formalnym i pozaformalnym oraz uczenie nieformalne przez praktykę (ang. learning by doing).


+ - Metodologia Click to collapse
Model edukacyjny będzie składał się z dwóch podstawowych modułów – z jądra modelu i zewnętrznych modułów sektorowych.

Jądro modelu jest zbudowane w oparciu o dynamiczny model równowagi ogólnej DSGE (Dynamic Stochastic General Equilibrium), który opisuje gospodarkę poprzez opis jej poszczególnych „sektorowych” składowych. Zbudowanie jądra modelu w metodologii DSGE oznacza, że decyzje podmiotów gospodarujących opisywanych w modelu (firm, gospodarstw domowych etc.) będą podejmowane nie tylko w oparciu o przeszły i bieżący stan gospodarki, zaburzeń zewnętrznych i instrumentów polityki, ale w sposób dynamiczny tzn. przy uwzględnieniu oczekiwań co do kształtowania się sytuacji gospodarczej w przyszłości.

Zewnętrzne moduły sektorowe są uzupełnieniem sektorowych modułów wewnętrznych wchodzących w skład jądra i będą z nim ściśle powiązane. Zewnętrzne moduły sektorowe będą sprzężone z jądrem modelu dzięki temu, że już w strukturze samego jądra wbudowane będą ich odpowiedniki (wewnętrzne moduły sektorowe), z którymi będą one połączone. Dlatego z każdym zewnętrznym modułem sektorowym powinien łączyć się jego wewnętrzny odpowiednik.

Głównym zadaniem zewnętrznych modułów sektorowych będzie rozszerzenie możliwości symulacyjnych i prognostycznych modelu dzięki zwiększeniu jego złożoności wszędzie tam gdzie szczegółowość jądra modelu będzie (z powodów obliczeniowych) zbyt mała z punktu widzenia zastosowań interesujących użytkownika końcowego.

Funkcją zewnętrznych modułów sektorowych będzie również umożliwienie użytkownikowi modelu bezpośrednie (tj. bez posiłkowania się zewnętrznymi obliczeniami) zadawanie modelowi szczegółowych pytań badawczych odnoszących się do tych silniej zdezagregowanych zmiennych.

Model zostanie zintegrowany z wygodną w użytkowaniu aplikacją dla użytkownika, umożliwiającą, łatwą komunikację między nim a użytkownikiem oraz umożliwiającą korzystanie z modelu osobom nie posiadającym specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania i modelowania ekonomicznego.

Aplikacja umożliwi prowadzenie wszystkich symulacji na poziomie kraju i województw. Będzie ona zawierała długookresowy scenariusz bazowy obejmujący uwzględnione zjawiska i procesy od roku 1995 (dla zmiennych krajowych) lub 2000 (dla zmiennych wojewódzkich) do roku 2050.

Jedną z ważniejszych cech aplikacji będzie możliwość edytowania zawartych w programie wartości historycznych zmiennych. Edytor będący elementem Programu umożliwi tworzenie nowych zestawów danych, a ich edycja przypominać będzie zwykłe operacje znane ze standardowych arkuszy kalkulacyjnych (np. MS Excel).

Wbudowany w aplikację moduł graficzny pozwoli na szybką wizualizację porównania scenariuszy - np. przy pomocy wykresu prezentującego procentowe odchylenia analizowanej zmiennej. Będzie możliwość specyfikacji wykresów trójwymiarowych (wraz z opcją obracania) oraz tworzenia kilku wykresów w jednym układzie współrzędnych. Kolejną cechą prezentowanego oprogramowania jest operowanie na tabelach danych.

Aktualności

Aktualności

  • W dniu 17 kwietnia 2015 r. w Warszawie odbyło się ogólnopolskie seminarium prezentujące aplikację EduMod oraz podsumowujące prace nad modelem. Prezentacje znajdziecie Państwo w zakładce "Raporty i materiały".

  • W marcu 2015 r. przeprowadzono cykl szkoleń użytkowników aplikacji.
  • W lutym 2015 r. przeprowadzono testy modelu i aplikacji użytkownika.
  • W okresie od grudnia 2013 r. do stycznia 2015 r. prowadzono prace nad modelem w wersji krajowej i wojewódzkiej wraz z rozbudowaniem aplikacji użytkownika.

Aplikacja



Aplikacja EduMod zostanie udostępniona zarejestrowanym użytkownikom zgodnie z instrukcjami zawartymi w formularzu.

Raporty i materiały

Raport

EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki uwzględniający zjawiska związane z kapitałem ludzkim. Raport podsumowujący projekt 
Michał Ramsza, Paweł Kowal, Maciej Lis 
Instytut Badań Edukacyjnych 2015

Podręcznik

EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki uwzględniający zjawiska związane z kapitałem ludzkim. Podręcznik użytkownika
Michał Ramsza, Paweł Kowal, Maciej Lis
Instytut Badań Edukacyjnych 2015

Prezentacje

Prezentacje z seminarium 17 kwietnia 2015:

  • Założenia projektu oraz struktura modelu EduMod - Maciej Lis, Instytut Badań Strukturalnych [PDF, 1,8MB]
  • Szkic europejskich tendencji w zakresie kształtowania polityk ułatwiających wejście osób młodych na rynek pracy – Tomasz Gibas, Komisja Europejska w Polsce [PDF, 2,5 MB]
  • Wyzwania polskiej polityki edukacyjnej z perspektywy rynku pracy - Agnieszka Chłoń-Domińczak, Instytut Badań Edukacyjnych [PDF, 0,6 MB]

Oświadczenie dotyczące korzystania z aplikacji EduMod

Pobierz formularz PDF [760 KB]

Kontakt



Kontakt

Badanie prowadzone było przez:
Instytut Badań Edukacyjnych
Zespół Edukacji i Rynku Pracy

email: ibe@ibe.edu.pl
tel. 22 241 71 00


  

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Relacja z briefingu prasowego nt UDE
  • Czy Polacy są zadowoleni ze swojego wykształcenia

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Ścieżki edukacyjne niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów - raport z badania
  • Uwarunkowania decyzji edukacyjnych. Wyniki drugiej rundy badania panelowego gospodarstw domowych. Skrót.

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie losów absolwentów szkół zawodowych
  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Diagnoza stanu doradztwa edukacyjno – zawodowego
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...