BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Badanie realizowane w ramach projektu SHARE

Opublikowano: 16 Sty 2012

Logo SHAREZespół Edukacji i Rynku Pracy | Tel: 695 378 877

O badaniu

O badaniu

Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe, w skrócie: SHARE, to międzynarodowy, multidyscyplinarny projekt, ukierunkowany na badanie najważniejszych aspektów życia, takich jak zdrowie, sytuacja rodzinna czy finansowa, dotyczących osób po 50 roku życia.

Badanie SHARE prowadzone jest w Europie od 2004 roku, a 17.03.2011 r., decyzją José Manuela Barroso, badanie stało się pierwszą oficjalną europejską infrastrukturą badawczą o prawnym statusie European Research Infrastructure Consortium (ERIC).

SHARE jest badaniem panelowym. Dotychczas, w pięciu rundach badania udział wzięło 20 państw – 19 krajów europejskich oraz Izrael. Polska uczestniczyła w trzech rundach badania SHARE – II (rok 2006/2007), III (rok 2008/2009) i IV (rok 2011/2012).

Druga runda badania przeprowadzona została na grupie 34 415 respondentów, w tym 2 437 respondentów było z Polski. Pytania dotyczyły bieżących aspektów życia respondentów, m.in.: stanu zdrowia, sytuacji finansowej i rodzinnej, aktywności na rynku pracy, decyzji emerytalnych, relacji społecznych oraz aktywności społecznej. Dodatkowo, w stosunku do pierwszej rundy, przeprowadzono 533 wywiady końca życia, tzw. wywiad z bliską osobą po śmierci respondenta.

Trzecia runda objęła badaniem 26 836 respondentów, w tym 2 020 osób z Polski. Zwiększyła się liczba wywiadów końca życia do 1 139. Przeprowadzone wywiady miały charakter biograficzny i dotyczyły przeszłości z życia respondenta (zdarzenia z dzieciństwa, sytuacja mieszkaniowa w różnych momentach życia, historia zatrudnienia, historia zdrowotna, korzystanie z opieki zdrowotnej).

W czwartej rundzie, którą przeprowadzono na przełomie 2011 i 2012 roku uczestniczyło 58 489 respondentów w tym 1 724 z Polski. Pytania dotyczyły ponownie bieżących aspektów życia respondentów, m.in.: stanu zdrowia, sytuacji finansowej i rodzinnej, aktywności na rynku pracy, decyzji emerytalnych, relacji społecznych oraz aktywności społecznej. Dodatkowo przeprowadzono 1 110 wywiadów końca życia.

Więcej informacji na stronach:

Międzynarodowa strona projektu: http://www.share-project.org/
Polska strona projektu: http://www.share50plus.pl

Cele szczegółowe dotyczące edukacji w czwartej rundzie badania SHARE:

  • ocena wpływu edukacji na sytuację i potrzeby osób w wieku 50 i więcej lat na rynku pracy oraz ich aktywności edukacyjnej, w tym przyczyn i barier w uczeniu się przez całe życie;
  • prześledzenie związków pomiędzy poziomem wykształcenia osób a ich stanem zdrowia, aktywnością zawodową, umiejętnościami kognitywnymi;
  • pogłębienie zakresu prowadzonych badań systemowych w obszarze wieloaspektowego i multidyscyplinarnego spojrzenia na system edukacji;
  • porównywanie sytuacji w Polsce z sytuacją w innych krajach w których prowadzone jest badanie SHARE.

Narzędzia w czwartej rundzie badania SHARE:

Badanie obejmowało dwa narzędzia:

  • standardowy kwestionariusz uzgodniony przez konsorcjum międzynarodowe, prowadzony metodą CAPI w ramach którego szczególnym zainteresowaniem IBE były następujące elementy:
    • pomiar umiejętności kognitywnych badanych osób, który pozwoli zarówno na ocenę stanu tych umiejętności w trakcie badania, jak i zmiany od poprzedniego pomiaru (w badaniu 4 lata temu), co pozwala na ocenę powiązań pomiędzy np. poziomem wykształcenia a zmianą umiejętności kognitywnych;
    • pytania dotyczące aktywności respondentów, w tym aktywności edukacyjnej;
    • pytania dotyczące oczekiwań co do przyszłości.
  • kwestionariusz dodatkowy (tzw. drop-off), obejmujący pytania:
    • dotyczące postaw respondentów wobec uczenia się przez całe życie;
    • dotyczące uczenia się respondentów (w tym w edukacji formalnej, pozaformalnej oraz uczenia się nieformalnego);
    • dotyczące zasobów i kształtowania się kapitału ludzkiego respondentów.

Raporty

SHARE raport okladka„Portret generacji 50+ w Polsce i Europie. Wyniki badania zdrowia, starzenia się i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE)”.

Przygotowana publikacja jest wynikiem współpracy badaczy zajmujących się problematyką funkcjonowania osób w wieku 50+ z kilku instytucji badawczych w Polsce: Centrum Analiz Ekonomicznych CenEA, Instytutu Statystyki i Demografii SGH, Wydziału Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Instytutu Badań Edukacyjnych, który w ramach projektu „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego” współfinansował czwartą rundę badania w Polsce. Zespoły badawcze z tych instytucji uformowały krajowe konsorcjum SHARE.

Raport zawiera analizy poświęcone Polakom w wieku 50 i więcej lat (respondentom badania), na tle ich rówieśników z innych krajów europejskich, biorących udział w badaniu. Szczególną uwagę w porównaniach skupiono na tych krajach, do których często Polska aspiruje ze względu na pozycję społeczną i ekonomiczną rozpatrywanej grupy ludności (w tym Niemcy, Szwecja i Francja), albo takich, które pod wieloma względami są do Polski podobne, np. ze względu na zmiany ustrojowe, ale także reprezentowane postawy czy wartości (w tym Czechy i Hiszpania).

Publikacja składa się z sześciu rozdziałów, w których opisane zostały wybrane obszary funkcjonowania osób 50+ związane z: aktywnością ekonomiczną i sytuacją majątkową respondentów, aktywnością społeczną i indywidualną, aktywnością edukacyjną i umiejętnościami kognitywnymi oraz stanem zdrowia.

Pobierz raport [pdf, 4MB]

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Relacja z briefingu prasowego nt UDE
  • Eksperci IBE zaprezentowali wyniki Międzynarodowego Badania Osób Dorosłych (PIAAC)

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - raport
  • Portret generacji 50+ w Polsce i w Europie. Wyniki badania zdrowia, starzenia się i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE)

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3

Seminaria i konferencje

  • "Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych" - konferencja podsumowująca
  • Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Seminarium

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...