BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Publikacje

Opublikowano: 2 Lut 2011


Zespół Edukacji i Rynku Pracy | ibe@ibe.edu.pl |Tel: 22 24 17 100

O badaniu

Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

Rynek pracy jest odbiorcą rynku edukacyjnego, dokonując oceny efektów edukacji przez dwa podstawowe wymiary: prawdopodobieństwo zatrudnienia (lub bezrobocia czy bierności zawodowej) oraz osiągane wynagrodzenie, rozumiane jako wycena umiejętności nabywanych w trakcie edukacji formalnej. Wskaźnik NEET (odsetek osób młodych nie uczących się i nie pracujących) dla Polski wyraźnie pokazuje, że jednym z podstawowych problemów strukturalnych jest niskie zaangażowanie absolwentów na rynku pracy. Odpowiednia diagnoza przyczyn bierności zawodowej absolwentów pozwoliłaby na sformułowanie rekomendacji dla zmian systemu edukacji w celu lepszego dostosowania do potrzeb współczesnego rynku pracy.

Dotychczas w Polsce prowadzone były dwa rodzaje badań losów absolwentów – jedno prowadzone przez instytucje edukacyjne, a oparte o utrzymanie kontaktów ze swoimi absolwentami. Badania takie mają jednak ograniczony zakres, ze względu na trudności w utrzymaniu kontaktów z absolwentami w dłuższym okresie. Prowadzone były także reprezentatywne ankietowe badania absolwentów jednak skupiały się one na przejściu absolwentów z edukacji do pierwszego miejsca pracy oraz wykonywania pracy w ciągu pierwszych 12 miesięcy bez modułu pozwalającego na retrospektywne badanie ścieżek zawodowych czy edukacyjnych.

W związku z powyższym zaistniała potrzeba stworzenia nowego podejścia do badania losów absolwentów na rynku pracy. Próbą wprowadzenia nowego, innowacyjnego rozwiązania w tym zakresie jest właśnie projekt „Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych w wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych”, który zakładał powiązanie informacji o sytuacji historii edukacyjnej poszczególnych osób z danymi dotyczącymi ich kariery zawodowej.

Realizację badania powierzono Uniwersytetowi Warszawskiemu - Pracowni Ewaluacji.

 

Cele badania

Cele badania

Celem głównym projektu Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych była kompleksowa ocena ścieżek edukacyjnych i zawodowych absolwentów wybranej uczelni wyższej.

Badanie pozwoliło udzielić odpowiedzi na następujące pytania:

  • jak kształtuje się popyt na różne kompetencje absolwentów ?
  • jakie są obawy absolwentów związane z rynkiem pracy ?
  • jakie są oczekiwania pracodawców i uczniów w stosunku do uczelni ?
  • jakie są uwarunkowania sukcesu i porażki na rynku pracy w związku z doświadczeniami zdobytymi na studiach ?
  • jak studenci oceniają studia ?
  • jakie działania podejmują studenci i absolwenci w celu przygotowania się do funkcjonowania na rynku pracy w rejonie, w którym funkcjonuje uczelnia

Badanie zostało zrealizowane realizowane w podziale na następujące moduły:

  • Badanie historii edukacyjnej i zawodowej absolwentów uczelni na podstawie istniejących danych administracyjnych danej uczelni i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Celem tego modułu była analiza historii edukacyjnej i historii zawodowej absolwentów różnych kierunków danej uczelni na podstawie danych administracyjnych zbieranych przez uczelnie wyższą i ZUS.

  • Badanie wzajemnych oczekiwań pracodawców, studentów i absolwentów – badanie jakościowe.

Celem badania jakościowego było poznanie oczekiwań i obaw absolwentów związanych z rynkiem pracy, stworzenie charakterystyki pracodawców oraz sporządzenie listy pożądanych cech absolwentów na lokalnym rynku pracy. Dodatkowo, zbadane zostały oczekiwania studentów, absolwentów i pracodawców wobec uczelni wyższych.

  • Badanie panelowe dotyczące oceny sytuacji absolwentów wchodzących na rynek pracy.

Celem badania była ocena uwarunkowań sukcesu/porażki na rynku pracy i ich związku z doświadczeniami na studiach. Badanie panelowe ma na celu umożliwienie prowadzenie analiz dynamicznych sytuacji badanych, w tym uzyskanie szczegółowego obrazu nie tylko na poziomie populacji, lecz pojedynczych osób – badania nie tylko „trendów”, ale również „przepływów”. Panelowy charakter badań ma na celu prowadzenie przyczynowych analiz obserwowanych zjawisk.

  • Analiza aktywności zawodowej studentów w świetle danych zastanych i badań opinii.

Celem modułu jest określenie czynników kształtujących aktywność zawodową studentów uczelni na podstawie danych zastanych i badań opinii.

 

Raporty

Raport z badania

Badanie wykazało m.in., że absolwenci UW w większości nie mają problemów z uzyskaniem stabilnego zatrudnienia oraz że ścieżki edukacyjno-zawodowe studentów i absolwentów UW różnią się w zależności od dyscypliny studiów. Równie istotnym elementem projektu było opracowanie uniwersalnej metodologii badania losów absolwentów szkół wyższych. Raport zawiera rekomendacje metodologiczne, które mają umożliwić wdrożenie analogicznego programu badawczego na innych uczelniach.

 

Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - okładka

Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych zakładu ubezpieczeń społecznych. Raport końcowy
Warszawa, styczeń 2014

Pobierz raport [pdf, 5.3 MB]

 

 

 

 

 

 

Materiały

Informacja na temat konferencji dotyczącej badania "Monitoring losów absolwentów uczelni wyższych w oparciu o dane administracyjne ZUS", która odbyła się 17 lutego 2014 r:

http://eduentuzjasci.pl/wydarzenia/982-absolwenci-uw-przelamuja-mit-o-pracy-na-umowach-sm

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Młodzież myśli o przyszłości zawodowej, ale potrzebuje większego wsparcia
  • Relacja z briefingu prasowego nt UDE
  • Eksperci IBE zaprezentowali wyniki Międzynarodowego Badania Osób Dorosłych (PIAAC)

Publikacje

  • Early entry – early exit? Education’s impact on being active in the labour market of Poles 50+
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Podręcznik użytkownika
  • EduMod: Model symulacyjno-prognostyczny polskiej gospodarki. Raport podsumowujący projekt
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych - raport
  • Portret generacji 50+ w Polsce i w Europie. Wyniki badania zdrowia, starzenia się i przechodzenia na emeryturę w Europie (SHARE)

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie realizowane w ramach projektu SHARE
  • Badanie ścieżek edukacyjnych niepełnosprawnych dzieci, uczniów i absolwentów
  • Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 2
  • Monitorowanie losów absolwentów uczelni z wykorzystaniem danych administracyjnych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Część 3

Seminaria i konferencje

  • "Monitorowanie losów absolwentów uczelni wyższych" - konferencja podsumowująca
  • Umiejętności Polaków – wyniki Międzynarodowego Badania Kompetencji Osób Dorosłych (PIAAC) - Seminarium

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych

Popularne badania

  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce
  • Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...