BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

pdficonPrezentujemy Państwu poradnik dotyczący współpracy szkół z rodzicami uczniów i społecznością lokalną. Przedstawione w nim propozycje powstały na podstawie wyników badań przeprowadzonych przez IBE pod hasłem: Szkoła – rodzice – społeczność lokalna, dotyczących uwarunkowań efektywnej komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów oraz roli szkoły w wiejskich społecznościach lokalnych (więcej informacji na stronie: http://eduentuzjasci.pl/badanie-wspolpracy). Odwołujemy się też do wniosków z innych badań prowadzonych m.in. przez IBE oraz do dostępnej literatury na ten temat.

Przywołane wyżej badania zostały zaprojektowane tak, aby na ich podstawie możliwe było przedstawienie konkretnych przykładów rozwiązań praktycznych, dotyczących obszaru współpracy szkół z rodzicami uczniów oraz ze społecznością lokalną, gotowych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów. Szkoły zostały dobrane do badań w ten sposób, aby uzyskać jak najwięcej ciekawych, innowacyjnych i sprawdzonych działań oraz modelowych rozwiązań w tym zakresie1. Badacze spędzili wiele dni, przyglądając się funkcjonowaniu wybranych sześciu szkół wiejskich, rozmawiając indywidualnie i w grupach z: nauczycielami, dyrektorami, rodzicami, uczniami, absolwentami szkół, mieszkańcami, przedstawicielami urzędów gmin i innych instytucji lokalnych, obserwując zarówno wydarzenia szkolne, jak i te organizowane przez społeczności lokalne, przyglądając się temu, jak prowadzone są wywiadówki szkolne, a także analizując dzienniczki uczniów oraz wiele innych dokumentów szkoły i danej miejscowości. Dzięki temu mogliśmy dokładnie przeanalizować to, co dzieje się w badanych szkołach i społecznościach lokalnych, a także zrozumieć źródła sukcesu poszczególnych inicjatyw. W części dotyczącej kontaktów i współpracy z rodzicami korzystamy również z wyników badań ilościowych przeprowadzonych wśród rodziców uczniów szkół podstawowych, zaś w części dotyczącej szkoły w społeczności lokalnej – z wyników badania otoczenia instytucjonalnego szkół.

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Konferencja: Zawód nauczyciel.
  • Prace nad badaniem TALIS
  • Rusza największe badanie nauczycieli - TALIS 2013
  • O badaniu TALIS na VII Kongresie Zarządzania Oświatą
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli - Ile pracy poza pracą

Publikacje

  • Jak skutecznie współpracować i komunikować się z rodzicami i społecznością lokalną - broszura informacyjna
  • Laboratorium Mikrobadań IBE - raport z badania
  • Nauczyciele a osiągnięcia szkół (na podstawie danych TALIS i wyników egzaminu gimnazjalnego)
  • Początkujący nauczyciele. Raport z badania jakościowego.
  • Polscy nauczyciele i dyrektorzy na tle międzynarodowym. Główne wyniki badania TALIS 2013

Zespoły, badania, ludzie

  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce
  • Analiza regulacji prawnych zawodu nauczyciela w Polsce (2)
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Badanie początkujących nauczycieli
  • Bezpieczeństwo w szkole, klimat szkoły, klimat klasy wśród uczniów, nauczycieli i dyrektorów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych

Seminaria i konferencje

  • Czy nauczyciele są źle wynagradzani? - seminarium
  • Konferencja: Zawód nauczyciel.

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...