BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Konkursy Trwające

Opublikowano: 18 Lis 2011


koordynator: Joanna Kaźmierczak 

O badaniu

O badaniu

„Diagnoza kompetencji gimnazjalistów” (DKG) to badanie prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych wśród uczniów trzecich klas gimnazjów. Realizowane jest corocznie jesienią przy okazji diagnozy wiadomości i umiejętności uczniów przygotowywanej przez Centralną Komisję Egzaminacyjną i okręgowe komisje egzaminacyjne.

W badaniu wykorzystywane są arkusze przygotowane przez CKE, a projekt realizowany jest w 82 losowo wybranych szkołach. Zbierane i analizowane są wyniki uczniów oraz opinie uczniów i nauczycieli na temat trudności zadań użytych w badaniu. To m.in. dzięki wynikom DKG powstają narzędzia dydaktyczne sprawdzające umiejętności dotyczące podstawy programowej. Zadania przygotowane przez pracownie dydaktyczne Instytutu Badań Edukacyjnych zamieszczane są w Bazie Narzędzi Dydaktycznych na stronie bnd.ibe.edu.pl.

W roku szkolnym 2012/2013 uczniowie rozwiązywali zadania przekazane przez CKE 13 listopada (historia i WOS oraz język polski), 14 listopada (przedmioty przyrodnicze i matematyka) oraz 15 listopada (języki obce nowożytne na poziomie podstawowym i rozszerzonym). Diagnoza IBE prowadzona była w dwóch pierwszych dniach - nie objęła języków obcych.

W roku 2011/2012 diagnoza CKE i OKE wraz z badaniem IBE przeprowadzona została 7, 8 i 9 grudnia.

 

Logowanie TYLKO dla uczestników badania

guzik logowanie

 

 

 

Cel badania

Cel badania

Badanie pozwoli na: zdiagnozowanie stopnia przygotowania uczniów i poziomu trudności zadań, ewentualną korektę arkuszy egzaminacyjnych, szybkie przygotowanie i udostępnienie nauczycielom i rodzicom narzędzi do pracy z uczniami.

Jak badamy

Jak badamy

IBE prowadzi  badanie w 82 losowo wybranych szkołach. Oprócz rozwiązywania testów z historii i WOS, języka polskiego, przedmiotów przyrodniczych i matematyki uczniowie będą też oceniać trudność zadań użytych w diagnozie. Prace uczniów są analizowane przez badaczy. Na tej podstawie eksperci IBE określają stopień przygotowania uczniów, poziom i trudność zadań, ewentualnie wskazują, co należałoby skorygować w arkuszach egzaminacyjnych. Przygotowują też narzędzia dydaktyczne dla nauczycieli, rodziców i uczniów.

O egzaminie

egzamin gimnazjalny_20113

Krótko o egzaminie

Przypomnijmy, że:

  • egzamin gimnazjalny jest warunkiem ukończenia gimnazjum
  • odbywa się w formie pisemnej
  • nie ma możliwości niezdania egzaminu, jeśli tylko uczeń do niego przystąpi, jednak wynik zdecyduje o wyborze szkoły średniej,
  • egzamin sprawdzają przeszkoleni zewnętrzni egzaminatorzy, powołani przez dyrektorów Okręgowych Komisji

Egzaminacyjnych; arkusze testowe są kodowane, egzaminatorzy nie wiedzą, czyje prace sprawdzają
Laureaci olimpiad i konkursów przedmiotowych są zwolnieni ze zdawania niektórych części egzaminu. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi mają dodatkowy czas na rozwiązywanie zadań.

Harmonogram egzaminu gimnazjalnego 2013

  • 23 kwietnia 2013 r. o godz. 9.00 - egzamin z historii i WOS: 60 minut, 20 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • 23 kwietnia 2013 r. o godz. 11.00 – egzamin z języka polskiego: 90 minut, 45 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • 24 kwietnia 2013 r. o godz. 9.00 – egzamin z przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia): 60 minut, 20 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • 24 kwietnia 2013 r. o godz. 11.00 – egzamin z matematyki: 90 minut, 45 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • 25 kwietnia 2013 r. o godz. 9.00 – egzamin z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym: 60 minut, 20 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • 25 kwietnia 2013 r. o godzinie 11.00 – egzamin z języka obcego nowożytnego na poziomie rozszerzonym: 60 minut, 30 minut więcej dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Jak się zmieni egzamin gimnazjalny

Podstawa programowa kształcenia ogólnego opisuje w postaci wymagań to, co uczniowie powinni osiągnąć i czego opanowanie jest sprawdzane egzaminami zewnętrznymi: sprawdzianem po szkole podstawowej, gimnazjalnym i maturalnym. W roku szkolnym 2009/2010 w pierwszych klasach gimnazjów i szkół podstawowych zaczęła obowiązywać tzw. nowa podstawa programowa. W bieżącym roku szkolnym nowa podstawa programowa objęła I klasy szkół ponadgimnazjalnych i klasy IV szkół podstawowych.

Nowa podstawa programowa to odejście od uczenia „pod testy”, wbijania sobie do głowy dat 
i faktów, mechanicznego powtarzania algorytmów. Nie znaczy to jednak, że egzamin gimnazjalny sprawdza wiedzy szczegółowej, ale to, że ważne są też umiejętności ogólne, na których ta wiedza jest budowana: rozumowanie i argumentacja, poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji, zrozumienie, na czym polega metodyka badawcza (czyli jak dana nauka sprawdza swoje fakty i teorie), ale też umiejętność formułowania własnych sądów.

Zadania z historii i WOS oraz z przedmiotów przyrodniczych są zamknięte – uczeń wybiera poprawną odpowiedź spośród podanych. Zadania z języka polskiego i matematyki są i zamknięte, i otwarte, przy czym wśród zadań otwartych z języka polskiego znajduje się dłuższa wypowiedź pisemna

Raporty 2011 i 2012

 

Raporty przedmiotowe - Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów 2011

Poniżej publikujemy raporty w formacie PDF z podziałem na poszczególne przedmioty:

  • język polski, załącznik 1, załacznik 2
  • historia i wiedza o społeczeństwie
  • matematyka
  • przedmioty przyrodnicze
  • Informacja prasowa Instytutu Badań Edukacyjnych na temat DKG

Raporty przedmiotowe - Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów 2012

Poniżej publikujemy raporty w formacie PDF z podziałem na poszczególne przedmioty:

  • język polski
  • historia
  • matematyka
  • przedmioty przyrodnicze
  • Krótkie omówienie raportów DKG 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Międzynarodowe badanie KeyCoNet – Twój głos ma znaczenie!
  • Baza Dobrych Praktyk wyróżniona przez KeyCoNet
  • Przedmioty przyrodnicze poza szkołą - poradnik IBE dla nauczycieli
  • Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film

Publikacje

  • Diagnoza potrzeb nauczycieli przyrody - raport
  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej - raport
  • Raport z badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - przedmioty przyrodnicze" (2011)
  • Raport z badania "Diagnoza kompetencji gimnazjalistów - przedmioty przyrodnicze" (2012)
  • Rekomendacje - wyposażenia pracowni przedmiotów przyrodniczych oraz organizacja szkoleń dla nauczycieli (gimnazja)

Zespoły, badania, ludzie

  • Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej. Badania oferty zajęć przyrodniczych.
  • Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych

Konkursy Zakończone

  • Konkurs na pracę magisterską wykorzystującą wyniki badań edukacyjnych

  • Lekcja dobrej historii 2014

  • Moja lekcja o seksualności człowieka

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...