Pracownia Języka Polskiego | dpjp@ibe.edu.pl
Cel i termin badania DIAGNOZA PRZEDMATURALNA Z JĘZYKA POLSKIEGO to pierwsze przedsięwzięcie badawcze o charakterze egzaminu zgodnego z zasadami przeprowadzania matury z języka polskiego od 2015 roku, które przygotował Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Centralną i okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi. IBE dostarczyło do wylosowanych szkół wszystkie niezbędne materiały badawcze, w tym zeszyty testowe dla uczniów. Pozostałe licea mogły skorzystać z arkuszy egzaminacyjnych opracowanych na potrzeby badania, pobierając je z przeznaczonych dla dyrektorów szkół serwisów internetowych okręgowych komisji egzaminacyjnych. Dla nauczycieli biorących udział w badaniu, zorganizowane zostały we wrześniu warsztaty. Omawiano na nich wyniki uczniów oraz narzędzia wsparcia. Eksperci Instytutu przygotowali trzy poradniki, które pomogą uczniom i nauczycielom lepiej przygotować się do egzaminu maturalnego (www.ibe.edu.pl/matura2015). Kinga Białek, Krzysztof Biedrzycki, Adam Brożek, Wioletta Kozak, Błażej Przybylski Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014 Pobierz raport [pdf, 1.6MB; epub, 2 MB) Poradniki Cel i termin badania
Zasadniczym celem Diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego było przybliżenie uczniom nowej formuły egzaminu maturalnego, do którego przystąpią w 2015 roku szkolnym oraz ocena stopnia realizacji podstawy programowej na poziomie podstawowym.
Badanie odbyło się 10 czerwca 2014 r. o godzinie 9.00 i zostało przeprowadzone zgodnie z procedurami obowiązującymi na egzaminie maturalnym z języka polskiego. Wzięło w nim udział 50 wylosowanych liceów ogólnokształcących, a w nich ok. 4 tys. drugoklasistów.Raporty
Diagnoza przedmaturalna z języka polskiegoMateriały
Matura 2015 - materiały pomocnicze
.