BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Konferencja o wynikach diagnozy przedmaturalnej z języka polskiego

Opublikowano: 23 Paź 2014


Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawili dziś wstępne wyniki diagnozy, którą w czerwcu przeprowadzili w 50 wylosowanych liceach ogólnokształcących. Udział brało w niej ok. 4 tys. uczniów klas II, którzy będą zdawać egzamin według nowej formuły.

Zgromadzonych gości przywitał dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. naukowych.

Diagnoza przedmaturalna 2015Diagnoza przedmaturalna 2015

Obecny na konferencji dyrektor CKE dr Marcin Smolik omówił najważniejsze zmiany w egzaminie maturalnym w 2015 r. – Zmienią się m.in. kryteria oceniania, co jest szczególnie istotne dla egzaminów języka polskiego – wskazywał. – Do tej pory ogólne kryteria były dostosowywane do konkretnego tematu pojawiającego się na maturze. Od 2015 r. egzaminatorzy będą oceniali prace uczniów korzystając z kryterium dostosowanego nie tyle do tematu wypowiedzi, ale do sposobu, w jaki został ujęty i formy.

Dr Smolik zaznaczał też, że przy zmianach w egzaminach CKE często współpracuje z IBE. - Mieliśmy przyjemność prowadzić taką współpracę przy diagnozie gimnazjalistów, teraz wykonaliśmy diagnozę maturalną, a w grudniu odbędzie się diagnoza szóstoklasistów – zapowiedział.

Prof. Jolanta Choińska-Mika, lider Zespołu Dydaktyk Szczegółowych IBE podkreślała wagę diagnoz Instytutu. – Po to je prowadzimy, żeby móc odpowiednio wcześnie przed egzaminami rozpoznać słabe i mocne strony uczniów – mówiła. – Wówczas możemy dać czas nauczycielom na wzmocnienie tych kompetencji uczniów, które jeszcze tego wymagają.

Wyniki diagnozy, które przedstawił prof. Krzysztof Biedrzycki, lider Pracowni Języka Polskiego IBE, powinny nastrajać optymistycznie. 86 proc. uczniów zdobyło 30 proc. punktów możliwych do zdobycia. – Oznacza to, że przy obowiązujących dziś regułach, zdaliby egzamin – powiedział. – Średnio uzyskiwali 38 punktów na 70 możliwych – dodał. Jego zdaniem trzeba wziąć pod uwagę, że podczas matury motywacja uczniów będzie jeszcze większa.

Szczegółowe wyniki wskazują, że uczniowie lepiej radzili sobie z pisaniem rozprawki niż z pisaniem interpretacji utworu poetyckiego. Potwierdziły się też znane z wielu innych badań dane o nieco lepszych wynikach w czytaniu i pisaniu osiąganych przez dziewczęta.

Diagnoza przedmaturalna 2015, prof BiedrzyckiDiagnoza przedmaturalna 2015, prof Biedrzycki

Prof. Biedrzycki wyliczał też najczęstsze problemy uczniów, a wśród nich m.in. kłopot z hierarchizowaniem informacji. – Mieli też problemy z błędami składniowymi, leksykalnymi i stylistycznymi, co zakłócało sens formułowanych przez nich wypowiedzi – tłumaczył.

IBE i CKE przygotowały wsparcie dla uczniów. Instytut udostępnił dziś trzy poradniki opracowane po diagnozie (www.ibe.edu.pl/matura2015) dotyczące pisania rozprawki, interpretacji i streszczenia. Dostępne na niej są też arkusze użyte w diagnozie i zadania z komentarzami.

CKE również przygotowało stronę z informacjami dotyczącymi egzaminu maturalnego w 2015 r. (http://www.cke.edu.pl/index.php/egzamin-maturalny-left/dla-lo-od-2015-roku/23-egzamin-maturalny/347-materialy)

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Polski w gimnazjum – IBE daje sprawdzone pomysły na ciekawe lekcje
  • Międzynarodowe badanie KeyCoNet – Twój głos ma znaczenie!
  • Baza Dobrych Praktyk wyróżniona przez KeyCoNet
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego

Publikacje

  • Czytelnictwo dzieci i młodzieży - raport końcowy
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - raport

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania czytelnictwa dzieci i młodzieży
  • Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego
  • Diagnoza umiejętności szóstoklasistów (DUSZA)
  • Dr hab. Krzysztof Biedrzycki
  • Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej

Seminaria i konferencje

  • Czytanie piętnastolatków w świetle badań PISA oraz badań czytelnictwa Biblioteki Narodowej
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Wybrane problemy porównywalności oceniania – wypracowanie maturalne z języka polskiego - seminarium

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Instytut Badań Edukacyjnych  kropka Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) kropka Baza narzędzi dydaktycznych (BND) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE) kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)
kropka
Edukacyjna Wartość Dodana (EWD) kropka Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów (OBUT) kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka dziecko-nastolatek

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...