BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Europejskie Badanie Kompetencji Językowych

Opublikowano: 20 Gru 2010


O badaniu

O badaniu

Europejskie badanie kompetencji językowych (European Survey on Language Competences – ESLC) to pierwsze przeprowadzone na międzynarodową skalę porównawcze badanie umiejętności młodzieży w zakresie języków obcych. Badanie zrealizowano z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2011 roku wśród nastolatków z 14 krajów: Anglii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Estonii, Francji, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Malty, Polski, Portugalii, Słowenii oraz Szwecji. W każdym kraju przebadano reprezentatywną próbę uczniów szkół ponadpodstawowych. Badaniem objęto także nauczycieli języków obcych oraz dyrektorów szkół. Łącznie w ESLC wzięło udział około 54000 młodych Europejczyków, w tym 3324 polskich uczniów klas III gimnazjum.

Założeniem badania było sprawdzenie poziomu znajomości dwóch najczęściej nauczanych języków obcych w każdym z badanych krajów spośród: angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego i włoskiego. W Polsce były to angielski i niemiecki. Uczniowie przystąpili do pisemnych testów sprawdzających dwie spośród trzech sprawności językowych: rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu pisanego oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych. Wyniki, jakie otrzymano, wyrażone zostały według skali biegłości Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego i odnosiły się do następujących poziomów: A1, A2, B1 i B2. Umożliwiło to odniesienie ich do poziomów docelowych umiejętności zawartych w dokumentach programowych poszczególnych krajów uczestniczących w badaniu oraz określenie docelowych poziomów umiejętności młodzieży w zakresie języków obcych w krajach UE.

W ramach ESLC pozyskano również szereg informacji dotyczących kontekstu uczenia się języków obcych. Dane pozyskane od czterech grup respondentów – uczniów, nauczycieli, dyrektorów oraz koordynatorów badania – uzupełniły wiedzę na temat rozwiązań systemowych dotyczących nauczania języków obcych w Europie, zilustrowały kontekst procesu uczenia się i nauczania języków obcych z perspektywy szkoły, nauczycieli i uczniów oraz dostarczyły informacji na temat czynników wykazujących związek z poziomem umiejętności młodzieży.

Na zlecenie Instytutu Badań Edukacyjnych badanie zrealizowała firma PBS Sp. z o.o..


Film na temat wyników badania:

Raport

ESLC raport okładkaRaport krajowy ukazuje analizy osiągnięć polskich gimnazjalistów w zakresie znajomości języka angielskiego i niemieckiego poprzedzone krótką prezentacją wyników uczniów z wszystkich krajów uczestniczących w badaniu. Wyniki polskich uczniów zostały odniesione do docelowych poziomów umiejętności językowych ujętych w obecnej podstawie programowej. W raporcie szeroko opisano szkolny i pozaszkolny kontekst uczenia się języków obcych gimnazjalistów oraz wskazano czynniki wpływające na efekty nauczania języków obcych.

 

Europejskie Badanie Kompetencji Językowych. Raport krajowy 2011

 

 

 

Materiały

Materiały

Do pobrania:

  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych. Raport krajowy 2011
  • ESLC. Raport międzynarodowy i bazy danych
  • Badania Zespołu dydaktyk szczegółowych. Badanie ESLC – broszura
  • Polityka językowa w Europie. Europejskie Badanie Kompetencji Językowych – ESLC. Raport krajowy 2011 – broszura
  • Znajomość języków obcych wśród 15-latków – broszura
  • European Survey on Language Competences: Language Proficiency in England – raport krajowy, Anglia
  • Internationella språkstudien 2011- raport krajowy, Szwecja
  • ESLC in Croatia: Relation between years of learning the foreign language and the CEFR level achieved – prezentacja wyników, Chorwacja


Przydatne adresy:

  • Association of Language Testers in Europe (ALTE)
  • Komisja Europejska (wersja angielska) | (wersja polska)
  • Komisja Europejska - Polityka Językowa (wersja angielska) | (wersja w języku polskim)
  • Rada Europy
  • CEFR
  • English Profile
  • Badanie PISA (wersja angielska) | (wersja w języku polskim)

Kontakt

Kontakt

Pracownia języków obcych 

e-mail: ibe@ibe.edu.pl 

tel. 22 24 17 100

.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Klucz do nauczania języków obcych
  • Międzynarodowa Konferencja Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego (IATEFL), Glasgow 19-23 marca 2012
  • Konferencja ALTE Kraków 7-9 lipca 2011

Publikacje

  • Badanie umiejętności mówienia w języku angielskim - raport z badania
  • Europejskie Badanie Kompetencji Językowych ESLC
  • Język angielski w gimnazjum - raport cząstkowy z badania BUNJO
  • Polityka językowa w Europie. Raport Analityczny

Zespoły, badania, ludzie

  • Badanie efektywności nauczania języka angielskiego w szkole podstawowej
  • Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum
  • Badanie umiejętności mówienia (BUM)
  • Dr Magdalena Szpotowicz
  • Pracownia Języków Obcych

Seminaria i konferencje

  • O skutecznym badaniu poziomu kompetencji językowych
  • Ewaluacja wewnętrzna w szkole podstawowej - konferencja
  • Seminarium: Odnoszenie egzaminów językowych do europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ)

Raport podsumowujący projekt : „Entuzjaści edukacji”

 

raport podsumowujacy EE

Raport przedstawia główne wnioski ze zrealizowanego w latach 2010-2015 projektu badawczego „Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, a także rekomendacje dla dalszych zmian w edukacji.

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji

ROSE 2014 okadka mala

Prezentujemy piąty przygotowany przez Instytut Badań Edukacyjnych Raport o stanie edukacji. Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej

więcej na temat raportu

 

Raport o stanie edukacji 2013

Raport o stanie edukacji 2012

Raport o stanie edukacji 2011

Raport o stanie edukacji 2010

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...