Dr hab. Roman Dolata
Opiekun naukowy Zespołu Szkolnych Uwarunkowań Efektywności Kształcenia. Pedagog, absolwent Uniwersytetu Warszawskiego. Podstawowe obszary zainteresowań naukowych: nierówności społeczne w edukacji, ewaluacja instytucji edukacyjnych.
Bierze udział w zespołach krajowych międzynarodowych badań edukacyjnych Progress in International Reading Literacy Study 2011, IEA i International Civic and Citizenship Education Study 2009. Koordynator merytoryczny projektu badawczo-wdrożeniowego Badania dotyczące rozwoju metodologii szacowania wskaźnika edukacyjnej wartości dodanej realizowanego w latach 2007 – 2013 w ramach działania 3.2. Rozwój systemu egzaminów zewnętrznych priorytetu Wysoka jakość edukacji programu operacyjnego Kapitał ludzki (www.ewd.edu.pl).
.Najważniejsze publikacje:
R. Dolata (1992) Skład społeczny zbiorowości szkolnych a struktury atrakcyjności interpersonalnej, Studia Socjologiczne, nr 1-2.
R. Dolata, B. Murawska, E. Putkiewicz, M. Żytko (1996) Die gesellschaftlichen Schulen in Polen im Urteil der Lehrer, Bildung und Erziehung, nr 1.
R. Dolata, B. Murawska, E. Putkiewicz, M. Żytko (1997) Monitorowanie osiągnięć szkolnych jako metoda doskonalenia edukacji. Zarys metody oraz przykłady zastosowań w edukacji początkowej. Warszawa, Wydawnictwo Żak.
R. Dolata, E. Putkiewicz, A. Wiłkomirska (2004) Reforma egzaminu maturalnego – oceny i rekomendacje. Warszawa, Wydawnictwo Instytutu Spraw Publicznych.
R. Dolata, K. Koseła, A. Wiłkomirska, A. Zielińska (2004) Młodzi obywatele. Wyniki międzynarodowych badań młodzieży. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Roman Dolata (red. naukowa) (2007) Edukacyjna wartość dodana jako metoda oceny efektywności nauczania. Warszawa, Centralna Komisja Egzaminacyjna.
R. Dolata (2008) Szkoła-segregacje-nierówności. Warszawa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.