EIPPEE Workshops: Introduction to Systematic Review Methods
- Opublikowano: 29 Mar 2012
W dniach 15-16 marca 2012 roku gościliśmy ekspertów: Janice Tripney i Marka Newmana z Instytutu Edukacji Uniwersytetu Londyńskiego (Institute of Education, University of London), którzy przeprowadzili warsztaty dotyczące metodologii przeglądów systematycznych.
.
Dr Mark Newman – Associate Director, EPPI-Centre, IoE - jest wykładowcą w dziedzinie wykorzystania wyników badań w polityce i praktyce edukacyjnej oraz w dziedzinie polityki pracy społecznej. Zajmuje się problematyką w zakresie zdrowia, nauk społecznych i edukacji. Jego zainteresowania naukowe dotyczą trzech wzajemnie powiązanych obszarów: 1) opracowania metod i prowadzenia przeglądów systematycznych na temat praktyki podejmowania decyzji w różnych obszarach polityki społecznej, w tym edukacji; 2) budowania potencjału wśród praktyków, naukowców i decydentów w sferze produkcji przeglądów systematycznych, krytycznej oceny i wykorzystywania wyników badań; 3) metod projektowania i oceny efektywności uczenia się w kształceniu zawodowym. Janice Tripney pracuje w Wydziale Nauk Społecznych (Social Science Research Unit) Instytutu Edukacji Uniwersytetu Londyńskiego oraz w EPPI-Centre. Specjalizuje się w badaniach historycznych, w tym w dziedzinie nauczania historii na poziomie szkoły średniej. Jej zainteresowania badawcze obejmują historię XX wieku, a także badania procesu politycznego i praktyk, w tym wzmacnianie znaczenia historii w kształtowaniu współczesnej polityki. W 2010 r. opublikowała pracę dotyczącą wykorzystania wyników badań w polityce edukacyjnej w Europie: Evidence informed policy in education in Europe.
W warsztatach, liczących ok. 40 osób, wzięli udział głównie badacze z Instytutu Badań Edukacyjnych, byli także obecni badacze z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Warsztaty zorganizowano dzięki współpracy Instytutu Badań Edukacyjnych z Instytutem Edukacji Uniwersytetu Londyńskiego w ramach finansowanej przez Komisję Europejską sieci instytucji promujących wykorzystanie wyników badań w praktyce i polityce edukacyjnej ("Evidence Informed Policy and Practice in Education in Europe", www.eippee.eu/cms/).
Przeglądy systematyczne [http://pl.wikipedia.org/wiki/Przegl%C4%85d_systematyczny] polegają na zestawieniu wyników badań pierwotnych dotyczących określonego zagadnienia, według zdefiniowanej procedury doboru badań, oceny ich wiarygodności i oceny uzyskanych w nich wyników. Metoda ta, wywodząca się z nauk medycznych, jest coraz powszechniej stosowana w innych dziedzinach nauki, dając możliwość lepszego wykorzystania istniejących zasobów wiedzy w polityce i praktyce edukacyjnej. Na świecie przeglądy systematyczne badań naukowych są podstawą analiz, ocen i porównywania interwencji w różnych aspektach nauk medycznych i społecznych, w tym w dziedzinie edukacji, m.in. analiz oceniających, zaleceń praktyki edukacyjnej, analiz uzasadniających finansowanie procedur, programów i inicjatyw.
Materiały dotyczące przedmiotu warsztatów są dostępne na stronie internetowej EPPI-Centre (The Evidence for Policy and Practice Information and Co-ordinating Centre) – ośrodka badawczego przy Instytucie Edukacji w Londynie, specjalizującego się od 1993 roku w metodologii, prowadzeniu i inwentaryzacji przeglądów systematycznych: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/Default.aspx?tabid=67