BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Co znaczy „dobry nauczyciel”: Jak mierzyć jakość pracy nauczyciela?

Opublikowano: 23 Lut 2012

20-21 lutego 2012 r. w naszej siedzibie odbyło się seminarium „Co znaczy „dobry nauczyciel": Jak mierzyć jakość pracy nauczyciela?" Podczas dwóch dni seminarium zaprezentowanych zostało kilka referatów przedstawiających wyniki badań w zakresie mierzenia kompetencji nauczycieli. W spotkaniu udział wziął Prof. Manfred Prenzel, dziekan Uniwersytetu Technicznego w Monachium (TUM), z którym IBE współpracuje. W swoim wystąpieniu profesor Prenzel przedstawił wyniki prac badawczych dotyczących profilu efektywnego nauczyciela oraz opisał warunki, jakie powinien on spełniać do efektywnego nauczania w szkole. Zaprezentował także narzędzie do mierzenia kompetencji nauczycieli z wykorzystaniem winiet video, tzw. OBSERVER. W jednej z prezentacji zwrócił uwagę na proces oceny szkoły, próbując odpowiedzieć na pytanie, jaką szkołę można uznać za 'dobrą'. [prezentacja 1, prezentacja 2]

.

 

Z kolei dr Michał Sitek, wicedyrektor ds. naukowych Instytutu Badań Edukacyjnych, przedstawił wyniki badania kompetencji przyszłych nauczycieli matematyki (TEDS-M), natomiast prof. Rafał Piwowarski z Zespołu Badań Nauczycieli IBE referat na temat „nauczycielskich uwarunkowań efektów kształcenia – powiązanie danych z badaniami TALIS (więcej o badaniu) z wynikami uczniów (egzamin gimnazjalny, EWD)" [prezentacja]. Na ten sam temat mówił również Pan Tomasz Żółtak, z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, który omówił sposoby obliczania wskaźnika EWD (edukacyjnej wartości dodanej) przypisanego nauczycielowi [prezentacja].

sem20120223

Prezentacje seminarium

prof. Manfred Prenzl (prez. 1)

prof. Manfred Prenzl (prez. 2)

prof. Rafał Piwowarski

dr Dominika Walczak

Tomasz Żółtak

Ostatnie z wystąpień dotyczyło bilansu kompetencji początkujących nauczycieli, który prezentowała dr Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych [prezentacja].

Prezentowane podczas seminarium badania obejmowały trzy różne perspektywy pomiarowe:

  • kompetencje nauczyciela, czyli ocenę jego potencjału
  • kompetencje nauczyciela zastosowane w praktyce, czyli ocenę jego pracy
  • efekty pracy nauczyciela (najbardziej kontrowersyjne), w tym wyniki uczniów.

Zostały również zaprezentowane szereg narzędzi badawczych:

  • testy wiedzy (dziedzinowej, ogólnopedagogicznej, dydaktycznej)
  • testy kompetencji (oparte na winietach tekstowych lub video, na papierze lub na komputerze)
  • narzędzia samooceny
  • portfolio
  • obserwacje.

W podsumowaniu określenie trzy cele badań oceniających nauczycieli: monitorowanie jakości pracy nauczycieli, wyjaśnianie różnych zjawisk w systemie edukacji (przy pomocy badań podłużnych), interwencje, tj. poprawa jakości pracy nauczycieli i warunków ich pracy.

 Semianarium zostało zorganizowane w cyklu „Badania i polityka edukacyjna"
 

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...