BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Jak samorządy zamykają i otwierają szkoły

Opublikowano: 18 Mar 2014

Badacze IBE zaprezentowali raport, w którym podsumowali przemiany sieci szkolnej w latach 2007 - 2012. Przez ten czas samorządy zamknęły blisko tysiąc szkół

Dr Jan Herczyński i Aneta Sobotka przestawili raport "Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce 2007–2012". Fot. Łukasz Zboralski/IBE Dr Jan Herczyński i Aneta Sobotka przestawili raport "Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce 2007–2012". Fot. Łukasz Zboralski/IBE

Dr Jan Herczyński i Aneta Sobotka z IBE przedstawili dziś w siedzibie Instytutu wyniki swojego badania „Diagnoza zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów w Polsce 2007–2012”. Raport , w którym opisali wyniki swojej pracy, jest pierwszym tego typu podsumowaniem w kraju.  Konferencję prasową otworzył dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. naukowych
- To, że w Polsce systematycznie spada liczba szkół to wiadomo z danych statystycznych. Ale ile rzeczywiście zamyka się nie jest tak łatwo stwierdzić - mówił dr Herczyński. - My stworzyliśmy narzędzia, które pozwalają zbadać, co się naprawdę dzieje ze szkołami.

Badacz IBE przedstawił w skrócie najważniejsze wnioski płynące z badania. - Liczba uczniów podstawówek spadła o ok. 10 proc. i o ok. 10 proc. zmniejszyła się liczba szkół. W tym samym czasie liczba uczniów gimnazjum spadła o ok. 20 proc. Ale gminy praktycznie nie zlikwidowały gimnazjów - opowiadał. I wyjaśniał, że stało się tak dlatego, iż sieć gimnazjów jest znacznie bardziej racjonalna.
Zdaniem dr. Herczyńskiego zebrane w raporcie dane świadczą o tym, że samorządy bardzo racjonalnie przekształcają podlegające im sieci szkolne. - Są to organy, które otrzymały dużą władzę w tym zakresie i bardzo racjonalnie ją wykorzystują - mówił. - Placówki, które były zamykane, to były naprawdę małe szkoły, liczące średnio 20 uczniów.

Współautorka raportu - Aneta Sobotka - przedstawiła z kolei różne drogi powstawania zespołów szkolnych, w których łączono szkoły podstawowe z gimnazjami. Wskazała też na tzw. hipotezę roku wyborczego. - Z danych, które zgromadziliśmy, choć obejmują one jedynie jedne wybory samorządowe w 2010 r., wynika, że w takim okresie samorządy podejmują dużo mniej decyzji związanych z przekształceniami lub likwidacjami placówek.

Przeczytaj informację prasową o badaniu

Przeczytaj pełen raport z badania

.

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...