Eksperci IBE o tym, jak mierzyć postęp ucznia w szkole
- Opublikowano: 12 Lut 2014
Prof. Roman Dolata oraz dr Ewa Stożek z IBE wzięli udział w wojewódzkiej konferencji pt. „Trafność metody EWD w szkole ponadgimnazjalnej kończącej się maturą - refleksja nad efektywnością nauczania matematyki w województwie warmińsko-mazurskim”
.
Ponad 300 osób - dyrektorów i nauczycieli matematyki szkół ponadgimnazjalnych kończących się maturą, wzięło udział w wojewódzkiej konferencji na temat efektywności nauczania matematyki w szkołach ponadgimnazjalnych zorganizowanej 2 grudnia 2013 r. w Olsztynie, przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i olsztyńskie Kuratorium Oświaty.
Prof. dr hab. Roman Dolata z IBE szczegółowo omówił m.in. ideę systemu egzaminów zewnętrznych oraz możliwości wykorzystania wyników do m.in. monitorowania procesu kształcenia w szkole. Zaprezentował także sposób obliczania wskaźnika EWD oraz możliwe interpretacje uzyskiwanych wyników.
O analizie wyników maturalnych w aspekcie wykorzystania EWD mówiła dr Ewa Stożek, z Zespołu Edukacyjnej Wartości Dodanej IBE. Podkreśliła, że omawiana metoda powinna służyć przede wszystkim pojedynczej szkole, a nie porównywaniu wyników wielu szkół. Wnioski z analiz osiągnięć egzaminacyjnych uczniów należy traktować jako podstawę do formułowania rekomendacji do dalszej pracy nauczycieli, zmian w planie rozwojowym placówki lub planie nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły.
Podczas konferencji zostały również przedstawione przykłady dobrych praktyk w zakresie wykorzystania EWD do analizy postępu i rozwoju uczniów w zakresie umiejętności matematycznych sprawdzanych egzaminami zewnętrznymi.
Więcej o metodzie EWD i najnowsze wskaźniki dla gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych