Będą narzędzia do diagnozy psychospołecznego funkcjonowania najmłodszych dzieci
- Opublikowano: 20 Gru 2013
Zespół Wczesnej Edukacji IBE rozpoczął badanie, które efektem będzie zestaw kwestionariuszy pozwalających na diagnozę emocjonalnego i społecznego funkcjonowania dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa i okresie przedszkolnym
.
Badania mają pomóc w takim opracowaniu zestawu kwestionariuszy, aby uzyskać narzędzia odznaczające się jak najwyższymi parametrami psychometrycznymi. Kwestionariusze będą mogły być stosowane przez specjalistów z różnych dziedzin pracujących z dziećmi i przygotowujących programy wsparcia.
Każdy z kwestionariuszy będzie posiadał podręcznik określający procedurę badania oraz normy dla różnych grup dzieci. Dzięki temu narzędzie będzie mogło znaleźć zastosowanie nie tylko w badaniach, ale także w indywidualnej diagnozie.
Prowadzone przez Zespół Wczesnej Edukacji badanie obejmie rodziców losowo dobranych rodziców dzieci w wieku 1,5 - 5,5 roku z całej Polski. Realizacja projektu pozwoli także na diagnozę sytuacji małych dzieci w Polsce. Umożliwi określenie odsetka dzieci zagrożonych trudnościami rozwojowymi, jak również określenie szerokiego spektrum zależnych od siebie czynników psychospołecznego funkcjonowania dziecka w takich obszarach jak m.in. środowisko rodzinne i instytucjonalne.
Praktycznym efektem badania będzie także ogólnodostępna seria poradników omawiających rozwój dzieci w wieku 0-3 lata (wczesne dzieciństwo) oraz 3-6 lat (okres przedszkolny).