Nauczyciele i rodzice chcą i powinni ze sobą rozmawiać. Ale jak?
- Opublikowano: 29 Lis 2013
Kontakt rodziców z nauczycielami to ważny element edukacji dzieci. Nowe badanie IBE pozwoli wyłonić najlepsze sposoby wspierania tej komunikacji i przedstawić je w formie praktycznych wskazówek dla szkół
.
Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczął badanie jakościowe „Szkoła – rodzice – społeczność lokalna”. Badacze chcą sprawdzić między innymi, jak wygląda proces komunikacji między nauczycielami a rodzicami uczniów. Zamierzają dowiedzieć się, co utrudnia, a co ułatwia wymianę informacji i porozumienie. Dzięki temu będą w stanie wypracować katalog rozwiązań, dzięki którym szkoły będą mogły w jak najlepszy sposób komunikować się z rodzicami. Badanie obejmie studium szkół zlokalizowanych na wsiach.
– Wydaje się, że kontakty rodziców z nauczycielami cechuje duża różnorodność: jedni rodzice są bardzo aktywni i włączają się w życie szkoły, inni bierni, często nieobecni nawet na wywiadówkach – mówi Karolina Malinowska z Zespołu Badań Nauczycieli IBE. – Ale nasze badanie jakościowe nie będzie diagnozą, będzie próbą wyłonienia i opisania najlepszych sposobów na komunikację nauczycieli i rodziców uczniów. Dobrze jest zadbać, aby ich wzajemne kontakty miały jak najlepszą jakość, cechowały się wzajemnym zrozumieniem i były dostosowane do potrzeb obydwu stron. Wybraliśmy szkoły podstawowe m.in. dlatego, że intensywność kontaktów na linii rodzice – szkoła jest na tym etapie edukacji największa.
Badacze przyjrzą się różnym formom kontaktów: zebraniom dla rodziców, spotkaniom indywidualnym, dziennikowi elektronicznemu, ogłoszeniom skierowanym do rodziców, czy też tradycyjnym kartkom wkładanym do zeszytów. – Zamierzamy też dowiedzieć się, na ile komunikacja między szkołą a rodzicami dotyczy tylko problemów, jest podejmowana głównie, gdy uczeń ma trudności w nauce – dodaje Karolina Malinowska. – Chcemy dowiedzieć się, czy rodzice dzieci, które nie sprawiają kłopotów, mają równie częsty kontakt z nauczycielami i rozmawiają np. o rozwijaniu ich talentów.
W tych samych szkołach i społecznościach lokalnych będzie też realizowany drugi komponent badania - dotyczący współpracy szkół z rodzicami i społecznością lokalną, który ma odpowiedzieć na pytania: jaką rolę szkoła pełni dziś w małych, wiejskich społecznościach, na ile szkoły są podmiotami zakorzenionymi społecznie i czy można je nazwać szkołami otwartymi. Badacze chcą dzięki temu pokazać przykłady szkół, które mogą służyć jako źródło inspiracji dla innych placówek w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym.
Projekt badawczy zakończy się w 2014 r.