BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Naukowcy, nauczyciele i rodzice rozmawiali o sześciolatkach w szkole

Opublikowano: 24 Paź 2013

Konferencja "6-latki w szkole: wyzwania dla nauczycieli i rodziców"Konferencja "6-latki w szkole: wyzwania dla nauczycieli i rodziców"

Ponad 200 osób zgromadziła konferencja o sześciolatkach. IBE zorganizował ją wraz z Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Eksperci Instytutu przedstawili wyniki Badanie 6- i 7- latków na starcie szkolnym

.


Chcemy dziś zastanowić się głównie nad tym, co my, dorośli, możemy zrobić, żeby wesprzeć dziecko w jego rozwoju, we wkraczaniu świat edukacji - mówiła prof. dr hab. Ewa Filipiak z UKW w Bydgoszczy, otwierając konferencję "6-latki w szkole: wyzwania dla nauczycieli i odziców". Spotkanie zgromadziło ponad 200 przedstawicieli różnych środowisk. Obecni byli m.in. przedstawiciele Kujawsko-Pomorskiego Kuratorium Oświaty, Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli, Miejskiego Ośrodka Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy, poradni psychologiczno pedagogicznych. Na sali byli też dyrektorzy szkół, nauyczyciele oraz studenci kierunków pedagogicznych i psychologicznych.

Prof. Anna Brzezińska z IBE wprowadziła zgromadzonych w zagadnienie, zarysowując sytuację małego dziecka w edukacji. Zwracała uwagę na budowanie takiej oferty edukacyjnej, która wspomaga rozwój. – Dzieci nie mogą wychodzić zadowolone z każdej lekcji, stawianie trudnych zadań jest konieczne, a one budzą negatywne emocje – mówiła. – Można robić tak, że wszyscy będziemy wychodzili z zajęć zadowoleni. Ale wtedy zauważylibyśmy, że się kręcimy w kółko.

Zdaniem prof. Brzezińskiej trzeba zwracać uwagę na to, z jakimi kompetencjami różne dzieci trafiają do szkoły. - Zróżnicowana klasa wymaga od nauczyciela różnych wariantów działania – wskazywała. Zaznaczała też wagę przekazywania kluczowych kompetencji. – Bo my nie wiemy, do jakiego świata przygotowujemy dziś dzieci. On będzie inny za 5, inny za 10 lat.

Jak sobie radzą sześciolatki w szkołach

Dr Piotr Rycielski i dr Radosław Kaczan zaprezentowali na konferencji wstępne wyniki Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym, które prowadzą w Instytucie Badań Edukacyjnych. - Plan tego badania powstał kilka lat temu – mówił dr Rycielski. – Chcieliśmy zobaczyć, jak rozwinęły się dzieci 6- i 7-letnie w różnych placówkach. Dzieci, które zostały wylosowane z bazy PESEL, były badane w domu przez psychologów. Rozwiązywały test na tablecie, który dopasowywał kolejne pytania do ich umiejętności. Ankieterzy przeprowadzali też ankiety z rodzicami.
Badacze IBE tłumaczyli, że wyniki badania wskazują, iż dzieci rozwijają się niezależnie od tego, czy uczą się w przedszkolu, „zerówce” szkolnej czy I klasie szkoły podstawowej. Zaznaczali jednak, że największy przyrost umiejętności zaobserwowano u sześciolatków, które uczęszczały do pierwszej klasy. Najbardziej rozwinęły się też najsłabsze dzieci.

O tym, co wpływało na decyzję rodziców o posłania sześciolatków do zerówek lub szkół podstawowych, opowiadała dr Magdalena Czub z IBE.

Pobierz informację (pdf)

Pełna informacja o wynikach Badania 6- i 7-latków na starcie szkolnym

 

 

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...