BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

"Laboratorium myślenia" - rozpoczynamy III cykl badania

Opublikowano: 28 Sie 2013
Rozpoczyna się już III cykl ważnego dla systemu edukacji ogólnopolskiego badania Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce, realizowanego w Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE. Jest to badanie, które ma na celu diagnozę umiejętności absolwentów gimnazjów w obszarze przedmiotów przyrodniczych (biologii, chemii, fizyki i geografii).
.
Laboratorium myślenia jest pierwszym w Polsce, przeprowadzanym na tak dużą skalę badaniem kompetencji uczniów z zakresu przedmiotów przyrodniczych. W sposób szczególny uwzględniona jest w nim diagnoza umiejętności istotnych z punktu widzenia społeczeństwa obywatelskiego, takich jak posługiwanie się metodą naukową przy rozwiązywaniu problemów, w tym: wnioskowanie, formułowanie pytań badawczych, stawianie i weryfikacja hipotez, określanie związków przyczynowo-skutkowych czy odróżnianie faktów od opinii. Zebrany w trakcie trwającego kilka lat badania materiał umożliwi śledzenie skutków zmian systemowych związanych m.in. z wprowadzeniem nowej podstawy programowej do szkół i nową formuła egzaminu gimnazjalnego. Wyniki badania posłużą do formułowania rekomendacji mających na celu doskonalenie systemu edukacji.

III cykl badania realizowany będzie na terenie 180 wylosowanych szkół w terminie od 30 września do 31 października 2013 roku i weźmie w nim udział ponad 14 000 uczniów. Po raz pierwszy w tym cyklu wezmą w nim udział nie tylko uczniowie rozpoczynający naukę w szkole ponadgimnazjalnej ale również ich starsi koledzy z klas drugich. Chodzi o to, by zdiagnozować poziom umiejętności zarówno u tegorocznych absolwentów gimnazjów jak i u uczniów, którzy ukończyli pełny cykl podstawowej edukacji przyrodniczej (przypominamy, że nauka przedmiotów przyrodniczych w zakresie podstawowym kończy się w szkole ponadgimnazjalnej po pierwszej klasie).

Uczniowie przez dwie godziny lekcyjne rozwiążą test składający się z 52 zadań zamkniętych z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii oraz wypełnią kwestionariusz, w którym odpowiedzą na pytania dotyczące m.in. ich zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi oraz metod nauczania, z którymi zetknęli się na lekcjach z tych przedmiotów.

Wyniki III cyklu badania, po ich szczegółowej analizie i opracowaniu, będą podane do wiadomości publicznej w postaci raportu. Ponadto każda szkołą biorąca udział w badaniu otrzyma – natychmiast po ich opracowaniu - wyniki swoich uczniów już w pierwszym kwartale 2014 roku.

W trakcie badania Pracownia Przedmiotów Przyrodniczych przekaże szkołom narzędzia dydaktyczne, wspierające pracę nauczyciela-przyrodnika w postaci odtajnionych po I i II cyklu badania zadań, opatrzonych komentarzami ekspertów.



Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...