Konferencja AERA w Denver
- Opublikowano: 7 Maj 2010
W dniach 30.04-4.05.2010 przedstawiciele Instytutu Badań Edukacyjnych wzięli udział w dorocznym spotkaniu American Educational Research Association (AERA) / The National Council on Measurement in Education (NCME) w Denver w Stanach Zjednoczonych. Od szeregu lat te dwa stowarzyszenia organizują konferencje w tym samym miejscu i w tym samym czasie, stwarzając szerokie możliwości do wymiany doświadczeń oraz zderzenia praktyki i teorii w dziedzinie edukacji.
.Tegoroczne spotkanie AERA odbyło się pod hasłem "Understanding Complex Ecologies in a Changing World" czyli „Rozumienie złożonych ekologii* w zmieniającym się świecie”.
W trakcie sześciodniowego spotkania uczestnicy mogli skorzystać z bogatej oferty profesjonalnych szkoleń oraz zapoznać się z wynikami najnowszych badań w dziedzinie tworzenia i ewaluacji programów nauczania, metodyki nauczania, egzaminowania, społecznego kontekstu edukacji, metodologii badań edukacyjnych, prawa oświatowego, kształcenia i oceny pracy nauczycieli, psychologii pedagogicznej, wykorzystania nowoczesnych technologii w szkole, zarządzania oświatą, reform oświatowych oraz, szerzej, polityki edukacyjnej.
Szczególnie interesujące i ważne z polskiej perspektywy okazały się prezentacje na temat metodyki nauczania przedmiotów przyrodniczych, oceniania kształtującego, tworzenia i ewaluacji zadań testowych, teorii odpowiedzi na zadanie testowe i jej zastosowania w nowoczesnych systemach egzaminacyjnych.
W spotkaniu wzięło udział kilkanaście tysięcy członków AERA. Równolegle, w dwugodzinnych tematycznych blokach (pięć bloków dziennie), odbywało się przeszło 60 sesji, gdzie zespoły badawcze prezentowały swój dorobek naukowy. Spotkaniu towarzyszyła prezentacja najnowszych publikacji naukowych o tematyce oświatowej oraz liczne sesje posterowe i nieformalne spotkania w grupach tematycznych.
Założone w 1916 roku AERA zrzesza około 25 000 przedstawicieli wyższych uczelni, placówek badawczych, fundacji oraz instytucji rządowych zainteresowanych szeroko rozumianą problematyką oświatową. Misją stowarzyszenia jest szerzenie wiedzy na temat edukacji oraz wspieranie jej rozwoju poprzez badania naukowe.
Strona AERA: http://www.aera.net
- Kursy i warsztaty (Professional Development and Training Courses (285 KB))
- Sesje oddziałów AERA (Division Highlights and Sessions (340 KB))
- Sesje grup tematycznych (Special Interest Group Sessions (353 KB))
Konferencja NCME
Konferencja National Council on Measurement In Education poprzedzona była szeregiem kursów i zajęć warsztatowych, które trwały przez pierwsze dwa dni. Uczestnicy konferencji mieli do wyboru 18 całodniowych lub półdniowych warsztatów i kursów poświęconych problematyce analizy wyników badań osiągnięć uczniów, analizie wyników egzaminów, kontroli jakości procesu tworzenia testów i komunikowania wyników.
W nurcie konferencyjnym każdego dnia odbywały się 4 sesje w 6 sekcjach, podczas których prezentowane były zagadnienia związane z problematyką analiz statystycznych i metodologicznymi aspektami testowania osiągnięć szkolnych, analizami narzędzi pomiaru dydaktycznego (całych testów i poszczególnych zadań), skalowaniem wyników i metodami estymacyjnymi używanymi w modelach pomiarowych.
Konferencja była szczególną okazją do poznania trendów, najnowszych osiągnięć teorii pomiaru, metod analiz i narzędzi dostępnych w pomiarze dydaktycznym. Z referatami występowały największe autorytety z tej dziedziny miedzy innymi: Michael Kolen, Joseph Rayan Jeremy Penn, Deborah Harries, Sewock-Ho Kim Patrick C. Kyllonen, Tim Moses, Henry Brown i wielu innych. W konferencji licznie reprezentowane były największe konsorcja zajmujące się testowaniem, takie jak ETS, CITO, czy NBME. Szeroko reprezentowane był y również uniwersytety amerykańskie, jak również, choć w mniejszym stopniu, koreańskie, niemieckie, czy duńskie.
Stowarzyszenie The National Council on Measurement in Education (NCME) jest organizacją, której obszarem działań są zagadnienia związane z ocenianiem osiągnięć szkolnych, ewaluacją i innymi aspektami pomiaru dydaktycznego. NCME zrzesza przedstawicieli uczelni, nauczycieli, autorów testów, statystyków i instytucje zajmujące się egzaminowaniem i badaniami edukacyjnymi o zasięgu krajowym i międzynarodowym. Od 20 lat dążenie do uczciwego i sprawiedliwego oceniania oraz upowszechnianie wiedzy w dziedzinie nowoczesnych metod pomiaru dydaktycznego znajduje się w centrum zainteresowania NCME.
Strona NCME: http://www.ncme.org
Program (Final program (700 KB))
* nawiązanie do „ekologii społecznej”