PPP IBE na spotkaniu pracowników parków narodowych zajmujących się edukacją przyrodniczą.
- Opublikowano: 23 Kwi 2013
W dniu 19 kwietnia 2013 roku Urszula Poziomek i Martyna Studzińska z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE na zaproszenie Wydziału Parków Narodowych Departamentu Leśnictwa i Ochrony Przyrody Ministerstwa Środowiska wzięły udział w spotkaniu pt. „Nowe kierunki w edukacji ekologicznej”, prezentując wyniki, wnioski i rekomendacje wynikające z przeprowadzonego przez PPP IBE badania „Dobre praktyki w przyrodniczej edukacji pozaformalnej”. W badaniu wzięło udział 16 parków narodowych - w I etapie, w II etapie (badanie pogłębione) – 7 parków narodowych.
.Wystąpienie było przygotowane pod kątem oczekiwań odbiorców – pracowników parków narodowych. Byli oni zainteresowani wynikami badania, rozumieniu przez Pracownię pojęcia „dobre praktyki w systemie edukacji nieformalnej” (czym są, jak je definiować…), przedstawieniem i dyskusją na temat rekomendacji i przykładów dobrych praktyk w edukacji pozaformalnej oraz wnioskami dotyczącymi mocnych i słabych stron tej edukacji ze szczególnym uwzględnieniem parków narodowych.
Tematem, który w dużym stopniu był nowy zarówno dla Pracowni jak i dla uczestników spotkania był questing jako metoda prowadzenia zajęć edukacyjnych na terenie parku narodowego. W swoim wystąpieniu Urszula Poziomek i Martyna Studzińska przedstawiły próbę porównania questingu z metodą naukową. Stało się to przyczynkiem do ciekawej, owocnej dyskusji w czasie której uczestnicy uznali, że questing i kształtowanie umiejętności posługiwania się metoda naukową to dwa uzupełniające się działania dydaktyczne, które doskonale nadają się do prowadzenia zajęć przyrodniczych w edukacji pozaformalnej.
Uczestnicy spotkania uznali, że cenną wskazówką dla nich jest zwrócenie uwagi przez Pracownię na odnoszenie się w ofercie edukacyjnej do obowiązującej (już nie nowej) podstawy programowej - do tej pory większość pracowników liczyła raczej na nauczycieli, którzy korzystając z oferty odnosili treści i cele do zapisów podstawy programowej.
Upowszechnienie wyników badania, promocja działalności Instytutu i Pracowni to dodatkowe korzyści z tego spotkania. Pozytywny wydaje się fakt, że wyniki badania są interesujące nie tylko dla naukowców, ale również dla innych środowisk, zajmujących się edukację przyrodniczą.