Europejskie Badania Jakości Edukacji Szkolnej – doświadczenia Holandii i wnioski dla polskiego systemu edukacyjnego
- Opublikowano: 10 Gru 2012
Duże zainteresowanie, jakim cieszyło się zorganizowane w roku ubiegłym przez Pracownię Historii seminarium z cyklu „Badania i polityka edukacyjna", przedstawiające metody badania jakości pracy szkół w Wielkiej Brytanii, dało asumpt do zorganizowania kolejnego spotkania. Odbyło się ono w dniach 29-30 listopada 2012 roku w Warszawie. W tym roku szczególną uwagę poświęcono holenderskiemu systemowi egzaminacyjnemu – tematem seminarium były „EUROPEJSKIE BADANIA JAKOŚCI EDUKACJI SZKOLNEJ – DOŚWIADCZENIA HOLANDII I WNIOSKI DLA POLSKIEGO SYSTEMU EDUKACYJNEGO”.
.Gościem specjalnym seminarium był historyk Huub Kurstjens, reprezentujący holenderską firmę CITO, która zajmuje się, między innymi, tworzeniem egzaminów dla instytucji państwowych i prywatnych. Pierwszy dzień seminarium przeznaczony został na prezentację rozwiązań holenderskich. Dowiedzieliśmy się, jak zorganizowany jest system edukacji szkolnej w Holandii, a także jak działa tamtejszy system egzaminacyjny. Szczególną uwagę i zainteresowanie uczestników seminarium budził duży zakres autonomii nauczycieli i szkół holenderskich w organizacji procesu i wyboru treści nauczania. Huub Kurstjens wyjaśnił również, na czym polega rola CITO w tworzeniu centralnych egzaminów państwowych.
W spotkaniu wzięło udział ponad 30 specjalistów reprezentujących polskie instytucje edukacyjne, zarówno państwowe (Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi, Okręgowa Komisja Edukacyjna w Warszawie, Kuratorium Oświaty w Warszawie, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Instytut Badań Edukacyjnych), jak i niezależne (Centrum Edukacji Obywatelskiej). Liczne pytania do gościa i ciekawa dyskusja, jaka wywiązała się pomiędzy uczestnikami seminarium, były dowodem na wagę podejmowanych problemów. Uczestnicy dostrzegli szereg zbieżności między podstawowymi założeniami egzaminacyjnymi w Polsce i w Holandii.
W trakcie drugiego dnia seminarium Huub Kurstjens, odpowiedzialny w CITO za tworzenie egzaminów z historii, przedstawił Pracowni Historii sposoby konstruowania zadań w Holandii oraz omówił nowatorskie metody egzaminowania przy pomocy multimedialnych testów komputerowych. Spotkanie miało charakter dwustronnej wymiany doświadczeń – nasz gość zapoznał się z polskim systemem szkolnictwa i założeniami wprowadzonej niedawno w Polsce reformy edukacji historycznej.
Wybór systemu edukacyjnego Holandii jako tematu na tegoroczne seminarium podyktowany był wspomnianymi interesującymi zbieżnościami w pewnym zakresie z systemem polskim, a także doskonałą renomą, jaką cieszy się firma CITO także poza Holandią.