Nauczyciele i eksperci o zadaniach z „Diagnozy kompetencji gimnazjalistów”
- Opublikowano: 21 Lis 2012
IBE zorganizował spotkanie dla nauczycieli ze szkół, które wzięły udział w tegorocznym badaniu „Diagnoza kompetencji gimnazjalistów”. Badanie zostało przeprowadzone podczas tzw. próbnego egzaminu gimnazjalnego, który szkoły organizują samodzielnie przy użyciu zadań przygotowanych przez CKE i komisje okręgowe. Badanie IBE w losowo wybranych 82 szkołach trwało przez pierwsze dwa dni diagnozy CKE (13 i 14 listopada) i nie objęło testu z języków obcych.
Nauczyciele gimnazjów, które wzięły udział w badaniu, spotkali się z ekspertami instytutu 16 i 17 listopada 2012 r. Dyskutowano w ramach czterech grup przedmiotowych: historia, język polski, matematyka, przedmioty przyrodnicze.
.
Przedstawiciele pracowni dydaktycznych IBE omawiali wraz z nauczycielami zadania użyte w badaniu. Efektem tej pracy będą m.in. nowe zadania przygotowane przez IBE i zamieszczone wkrótce na stronie Bazy narzędzi dydaktycznych (bnd.ibe.edu.pl). Stanowić będą pomoc dla nauczycieli, uczniów i rodziców przed właściwym egzaminem gimnazjalnym.
Eksperci IBE przedstawili też zagadnienia związane z uczeniem się i nauczaniem dotyczące: misconceptions, czyli błędnych wyobrażeń uczniów dotyczące pojęć, zjawisk i procesów w naukach przyrodniczych i sposobów radzenia sobie z nimi w procesie edukacyjnym, zadań otwartych z języka polskiego, tematów rozprawek i skali oceniania, kompetencji historycznych uczniów z zakresu chronologii i analizy, zadań otwartych z matematyki na podstawie przykładowych rozwiązań uczniów.
Kolejne spotkanie z nauczycielami zaplanowano na koniec lutego 2013 roku.
Badacze z IBE zajmą się teraz analizą wyników uczniów z tegorocznej "Diagnozy kompetencji gimnazjalistów". Wnioski zostaną przekazane do szkół uczestniczących w badaniu.
Dziękujemy wszystkim dyrektorom oraz nauczycielom szkół, które wzięły udział w badaniu, a także nauczycielom, których gościliśmy na spotkaniu, za zaangażowanie w dyskusje i cenne wskazówki dotyczące formuły egzaminu gimnazjalnego.