BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Kierunki wsparcia oświaty z unijnej perspektywy 2014 – 2020

Opublikowano: 15 Lis 2012

Zapewnianie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji na wszystkich etapach, wspieranie wczesnej edukacji, dopasowanie kształcenia zawodowego do rynku pracy, zwiększanie prestiżu zawodu nauczyciela – to część działań, które będą wspierane z unijnych funduszy w kolejnych latach, wyliczonych przez Claudię Torres-Bartyzel, dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN

konferencja zmieniamy oświatę - Claudia Torres-Bartyzelkonferencja zmieniamy oświatę - Claudia Torres-Bartyzel

.

Wystąpienie dyrektor Torres-Bartyzel otworzyło drugi dzień konferencji „Zmieniamy oświatę” zorganizowanej w Warszawie przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej pod patronatem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.

- Dzięki środkom z EFS udało nam się w poprzednich latach dokonać dużych i ważnych zmian w oświacie – powiedziała Claudia Torres-Bartyzel. Wyliczyła m.in. prace nad zmianami podstawy programowej, rozwinięcia systemu egzaminów zewnętrznych, wzmocnienie systemu oceny prac szkół, podniesienie kompetencji osób zarządzających oświatą, utworzenie wielu ośrodków przedszkolnych – zwłaszcza na obszarach wiejskich, zapewnienie uczniom szkół zawodowych praktyk w kraju i za granicą. – Jak pokazują badania naukowe, polska szkoła jest dziś lepsza – podkreśliła Torres-Bartyzel.

Dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN zwróciła uwagę, że po raz pierwszy w Polsce możliwe jest zmienianie systemu oświaty oparte na faktach i badaniach. – Dzięki Instytutowi Badań Edukacyjnych, wiemy, czego potrzebuje polska szkoła – dodała.

Zgodnie z kierunkami, które nakreśliła dyrektor Torres-Bartyzel, przyszłe fundusze unijne zostaną wykorzystane do wyrównywania dostępu do edukacji, zwłaszcza na etapie przedszkolnym. Placówki przedszkolne będą modernizowane także w związku z misją wspierania rodziców – by lepiej pełnili rolę pierwszych nauczycieli dzieci.

Podejmowane będą też działania zapobiegające wykluczeniu, w tym wykluczeniu cyfrowemu. Kształcenie zawodowe będzie dopasowywane do potrzeb gospodarki. Nacisk zostanie położony na zwiększenie dostępności uczenia się przez całe życie.

Coraz lepiej monitorowana ma być jakość pracy szkół i placówek. Rozwijane będą też umiejętności kardy zarządzającej oświatą i nauczycieli – będą przygotowywani m.in. do wykorzystywania nowych technologii w nauczaniu wszystkich przedmiotów.

Ponieważ nadal wśród polskich uczniów poziom wykształcenia matematycznego jest niezadowalający, pojawią się działania na rzecz rozwijania tych kompetencji. Wykorzystywane mają być przy tym nowoczesne metody m.in. eksperymenty. W związku z tym szkołom trzeba będzie zapewnić warunki do ich przeprowadzania. Lepszy sprzęt ma też pojawić się w szkołach zawodowych. Ma jak najbardziej przypominać ten, z którym uczniowie będą potem spotykać się w pracy zawodowej.

Podczas drugiej części dzisiejszej konferencji odbywają się panele z udziałem ekspertów dotyczące roli przyszłych funduszy w następujących obszarach: wyrównywanie szans i przeciwdziałanie wykluczeniu w edukacji, podnoszenie jakości pracy szkoły, szkoła a rynek pracy, upowszechnianie kształcenia przez całe życie.

- Liczymy na dyskusję między regionami i przedstawicielami instytucji centralnych, które prowadzą projekty systemowe – zapraszał do rozmów dyrektor IBE dr Michał Federowicz. – Będziemy słuchali, pogłębiali refleksje, proszę włączać się w tę dyskusję.

Podczas drugiej części dzisiejszej konferencji odbyły się panele z udziałem ekspertów dotyczące roli przyszłych funduszy w następujących obszarach: wyrównywanie szans i przeciwdziałanie wykluczeniu w edukacji, podnoszenie jakości pracy szkoły, szkoła a rynek pracy, upowszechnianie kształcenia przez całe życie.

- To, co usłyszałem podczas paneli było szalenie istotne – podsumował dyrektor IBE dr Michał Federowicz – Jest klarowna wizja tego, co trzeba zrobić i potrafimy rozpisać to na konkretne działania. To m.in. efekt pracy w ciągu wcześniejszych lat. Cieszę się z wizji, że trzeba zadbać o systemową edukację i opiekę najmłodszych dzieci w wieku 0-5 lat. Myślę, że stać nas na uelastycznianie kształcenia zawodowego.

  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...