Kierunki wsparcia oświaty z unijnej perspektywy 2014 – 2020
- Opublikowano: 15 Lis 2012
Zapewnianie równego dostępu do wysokiej jakości edukacji na wszystkich etapach, wspieranie wczesnej edukacji, dopasowanie kształcenia zawodowego do rynku pracy, zwiększanie prestiżu zawodu nauczyciela – to część działań, które będą wspierane z unijnych funduszy w kolejnych latach, wyliczonych przez Claudię Torres-Bartyzel, dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN
.
Wystąpienie dyrektor Torres-Bartyzel otworzyło drugi dzień konferencji „Zmieniamy oświatę” zorganizowanej w Warszawie przez Instytut Badań Edukacyjnych i Ministerstwo Edukacji Narodowej pod patronatem Ministerstwa Rozwoju Regionalnego.
- Dzięki środkom z EFS udało nam się w poprzednich latach dokonać dużych i ważnych zmian w oświacie – powiedziała Claudia Torres-Bartyzel. Wyliczyła m.in. prace nad zmianami podstawy programowej, rozwinięcia systemu egzaminów zewnętrznych, wzmocnienie systemu oceny prac szkół, podniesienie kompetencji osób zarządzających oświatą, utworzenie wielu ośrodków przedszkolnych – zwłaszcza na obszarach wiejskich, zapewnienie uczniom szkół zawodowych praktyk w kraju i za granicą. – Jak pokazują badania naukowe, polska szkoła jest dziś lepsza – podkreśliła Torres-Bartyzel.
Dyrektor Departamentu Funduszy Strukturalnych MEN zwróciła uwagę, że po raz pierwszy w Polsce możliwe jest zmienianie systemu oświaty oparte na faktach i badaniach. – Dzięki Instytutowi Badań Edukacyjnych, wiemy, czego potrzebuje polska szkoła – dodała.
Zgodnie z kierunkami, które nakreśliła dyrektor Torres-Bartyzel, przyszłe fundusze unijne zostaną wykorzystane do wyrównywania dostępu do edukacji, zwłaszcza na etapie przedszkolnym. Placówki przedszkolne będą modernizowane także w związku z misją wspierania rodziców – by lepiej pełnili rolę pierwszych nauczycieli dzieci.
Podejmowane będą też działania zapobiegające wykluczeniu, w tym wykluczeniu cyfrowemu. Kształcenie zawodowe będzie dopasowywane do potrzeb gospodarki. Nacisk zostanie położony na zwiększenie dostępności uczenia się przez całe życie.
Coraz lepiej monitorowana ma być jakość pracy szkół i placówek. Rozwijane będą też umiejętności kardy zarządzającej oświatą i nauczycieli – będą przygotowywani m.in. do wykorzystywania nowych technologii w nauczaniu wszystkich przedmiotów.
Ponieważ nadal wśród polskich uczniów poziom wykształcenia matematycznego jest niezadowalający, pojawią się działania na rzecz rozwijania tych kompetencji. Wykorzystywane mają być przy tym nowoczesne metody m.in. eksperymenty. W związku z tym szkołom trzeba będzie zapewnić warunki do ich przeprowadzania. Lepszy sprzęt ma też pojawić się w szkołach zawodowych. Ma jak najbardziej przypominać ten, z którym uczniowie będą potem spotykać się w pracy zawodowej.
Podczas drugiej części dzisiejszej konferencji odbywają się panele z udziałem ekspertów dotyczące roli przyszłych funduszy w następujących obszarach: wyrównywanie szans i przeciwdziałanie wykluczeniu w edukacji, podnoszenie jakości pracy szkoły, szkoła a rynek pracy, upowszechnianie kształcenia przez całe życie.
- Liczymy na dyskusję między regionami i przedstawicielami instytucji centralnych, które prowadzą projekty systemowe – zapraszał do rozmów dyrektor IBE dr Michał Federowicz. – Będziemy słuchali, pogłębiali refleksje, proszę włączać się w tę dyskusję.
Podczas drugiej części dzisiejszej konferencji odbyły się panele z udziałem ekspertów dotyczące roli przyszłych funduszy w następujących obszarach: wyrównywanie szans i przeciwdziałanie wykluczeniu w edukacji, podnoszenie jakości pracy szkoły, szkoła a rynek pracy, upowszechnianie kształcenia przez całe życie.
- To, co usłyszałem podczas paneli było szalenie istotne – podsumował dyrektor IBE dr Michał Federowicz – Jest klarowna wizja tego, co trzeba zrobić i potrafimy rozpisać to na konkretne działania. To m.in. efekt pracy w ciągu wcześniejszych lat. Cieszę się z wizji, że trzeba zadbać o systemową edukację i opiekę najmłodszych dzieci w wieku 0-5 lat. Myślę, że stać nas na uelastycznianie kształcenia zawodowego.