Jakie są słabe i mocne strony nauczania polonistycznego
- Opublikowano: 5 Lis 2012
Rozpoczęło się badanie „Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum w świetle nowej podstawy programowej”. Obejmie wybrane szkoły z całego kraju
.Badanie IBE ma zidentyfikować mocne i słabe strony nauczania języka polskiego na III etapie edukacji. Jego ważnym efektem będzie też określenie szans i zagrożeń związanych z wdrażaniem nowej podstawy programowej z języka polskiego. Objętych zostanie nim 15 tysięcy gimnazjalistów.
Dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice wypełnią ankiety. Badaczy interesować będzie m.in. to, czy chodzą do kina, czytają książki. Nauczyciele będą także pytani o dokształcanie. W ramach głównego badania na lekcjach pojawią się obserwatorzy. Uczniowie wypełnią też rodzaj testu oraz wezmą udział w wywiadach, które przeprowadzą z nimi naukowcy.
Badacze zakładają, że dowiedzą się dzięki temu, jak wygląda nauczanie języka polskiego w gimnazjach i jak nauczyciele realizują nową podstawę programową. Bowiem same wyniki egzaminów gimnazjalnych takiej wiedzy nie dostarczają.
Badanie potrwa do 2015 r. i zakończy się publikacją raportu o wynikach. Eksperci opracują także narzędzia dydaktyczne, które wspomogą pracę nauczycieli.
Projekt realizują Katolicki Uniwersytet Lubelski, PBS oraz PBS wraz SMG/KRC.