Bawarczycy zaprosili ekspertów IBE do międzynarodowego projektu
- Opublikowano: 5 Lis 2012
Przedstawiciele Monachijskiego Uniwersytetu Nauk Stosowanych i firmy wspierającej działalność niemieckich uczelni zapraszają instytut do udziału w badaniach poświęconych wczesnej opiece i edukacji
.Reprezentanci środowisk naukowych z Niemiec zaproponowali ekspertom z IBE wspólne zaplanowanie i przeprowadzenie międzynarodowego badania z zakresu wczesnej opieki i edukacji w ramach 7 Programu Ramowego.
W październiku do Warszawy przyjechali prof. dr Claudia Ueffing z uniwersytetu w Monachium i dr Wolfgang Thiel z Bavarian Research Alliance. Goście wysłuchali prezentacji na temat działalności IBE i Zespołu Wczesnej Edukacji. Prof. Ueffing przedstawiła działalność uniwersytetu, w którym pracuje. Dr Thiel zrelacjonował działalność bawarskiej instytucji, która wspiera szkoły wyższe i naukowców w sięganiu po unijne granty na projekty badawcze. Utrzymuje w tym celu nawet specjalne przedstawicielstwo w Brukseli. Sama Bawaria rocznie przeznacza na finansowanie badań 3,08 mld euro. Na wsparcie Bavarian Research Alliance będą mogli liczyć uczestnicy badania, do którego został zaproszony Instytut Badań Edukacyjnych.
Po prezentacjach naukowcy przeprowadzili dyskusję dotyczącą wstępnych założeń projektu. Zastanawiali się nad zakresem badawczym, który będzie interesujący dla wszystkich siedmiu krajów, które mają uczestniczyć w projekcie. Uzgodniono harmonogram prac dotyczących przygotowania wniosku projektowego. – Spotkanie było bardzo udanym wstępem do dłuższej współpracy – ocenia prof. Anna I. Brzezińska, lider Zespołu Wczesnej Edukacji. – Możliwość uczestniczenia Instytutu w tak szerokim, europejskim projekcie badawczym, daje szansę na rozwinięcie nowego, dotychczas nie eksplorowanego, obszaru badań dotyczącego opieki i edukacji dzieci od urodzenia do momentu rozpoczęcia edukacji szkolnej.
Zespół Opieki nad Dzieckiem i Wczesnej Edukacji, który jest częścią ZWE, powstał w sierpniu 2012 roku. Liderem Zespołu jest dr Magdalena Czub. Zespół zajmuje się problemem jakości rozwoju i życia dziecka w okresie od urodzenia do rozpoczęcia nauki szkolnej, zgodnie z założeniem, iż pierwsze lata życia stanowią fundament późniejszego funkcjonowania jednostki zarówno w sferze poznawczej, jak i społeczno-emocjonalnej.