Forum 2012: Edukacja Europejska, młodzież i szkolenie
- Opublikowano: 29 Paź 2012
18 i 19 października odbyło się w Brukseli “Forum 2012: Edukacja Europejska, młodzież i szkolenie.” Wzięli w nim udział interesariusze systemów edukacji, którzy przybyli ze wszystkich państw Unii Europejskich: przedstawiciele ministerstw, związków zawodowych, instytucji nadzoru, stowarzyszeń pozarządowych a także organizacji młodzieżowych. Głównym organizatorem spotkania była Komisja Europejska oraz “Europejska Platforma Społeczeństwa Obywatelskiego dla kształcenia ustawicznego” EUCIS-LL. Członkiem tego stowarzyszenia jest Euroclio, z którym stale współpracuje pracownia historii Instytutu Badań Edukacyjnych. Jacek Staniszewski, członek pracowni historii, został zaproszony na brukselskie forum, by reprezentować Euroclio podczas obrad plenarnych oraz warsztatów.
.Głównym tematem konferencji było powiązanie systemów edukacyjnych w państwach Unii Europejskiej z rynkami pracy. Wszystkie podejmowane kwestie były omawianie właśnie w kontekście wciąż niedostatecznego przygotowania absolwentów szkół i uniwersytetów do wymagań, jakie stawiają pracodawcy.
Głównym wątkiem pierwszego dnia obrad było omówienie konsultacji internetowych, które zostały przeprowadzone wśród 350 uczestników przed rozpoczęciem forum. Pytano w nich o priorytety, na których powinna skupić się skupić polityka edukacyjna UE w świetle programu “Europa 2020”. Po przedstawieniu wyników konsultacji w oraz przemówieniach przedstawicieli Komisji Europejskiej, pracodawców i związków zawodowych kontynuowano dyskusję w grupach roboczych, które zajmowały się następującymi problemami:
- walka ze zbyt wczesnym opuszczaniem przez uczniów systemu edukacyjnego,
- modernizacja szkolnictwa wyższego
- popularyzacja szkolnictwa zawodowego dla młodzieży i dorosłych
- wsparcie szkolnictwa nieformalnego i pozaformalnego
- wsparcie finansowe edukacji i szkoleń w czasie kryzysu ekonomicznego.
Wspólnym mianownikiem wszystkich warsztatów była rola kształcenia ustawicznego oraz wspieranie edukacji opartej przede wszystkim na kształceniu umiejętności i kompetencji pomagających stawiać czoło wyzwaniom stawianym przez rynek pracy. Jacek Staniszewski podkreślał w czasie warsztatów znaczenie jakie odgrywa podstawa programowa oraz system egzaminacyjny w procesie kształcenia umiejętności podstawowych i złożonych.
Drugiego dnia spotkania, podczas obrad plenarnych, zaprezentowano wyniki prac poszczególnych grup roboczych. Odbyły się również dwie debaty na temat polityki edukacyjnej: pierwsza dotyczyła kształcenia ustawicznego, druga programu “Erasmus for All”.
Wyniki obrad plenarnych zostaną zaprezentowane w listopadzie 2012 w czasie spotkania ministrów edukacji państw członkowskich. Będą one elementem wsparcia przy wdrażaniu programu “Erasmus for all”.