Seminar Conflict and Cooperation - addressing sensitive and controversial issues in history education
- Opublikowano: 2 Paź 2012
19-23 września 2012 r. Jacek Staniszewski i Krzysztof Mrozowski, członkowie Pracowni Historii, wzięli udział w seminarium zorganizowanym przez europejskie stowarzyszenie nauczycieli historii Euroclio. Celem spotkania była wymiana praktyk związanych z poruszaniem na lekcjach historii kontrowersyjnych tematów - przede wszystkim zagadnień związanych z historią najnowszą. Punktem wyjścia do dyskusji była sytuacja Irlandii Północnej, w której odbywało się seminarium, jednak w jej trakcie poruszano również kwestie związane z innymi obszarami Europy.
.Istotną część spotkania poświęcono ostatecznym przygotowaniom do uruchomienia internetowego portalu, zawierającego materiały dydaktyczne dla nauczycieli historii - Historiana. Zamieszczone tam wątki i tematy zostały opracowane przez nauczycieli i ekspertów z wielu państw i dotyczą bardzo różnych zagadnień. Ich cechą wspólną jest natomiast wykorzystywanie źródeł ukazujących dany problem z kilku perspektyw, co z jednej strony ma rozwijać u uczniów krytyczne myślenie, z drugiej strony umożliwia poruszanie na lekcjach historii trudnych tematów bez narzucania uczniom „właściwych” interpretacji.
Ponadto w ramach seminarium przedstawiono również wyniki badań związanych z edukacją historyczną w Irlandii Północnej prowadzonych przez Institute for Research in Social Sciences (University of Ulster), które nie tylko stanowią inspirację do kolejnych badań Pracowni, lecz także są ciekawym tłem do badań komparatystycznych.
Istotne znaczenie dla przebiegu i charakteru obrad miało oczywiście miejsce, w którym się one toczyły. Położony w małej wiosce na północ od Belfastu ośrodek od przeszło 50 lat jest centrum dialogu protestancko-katolickiego, dialogu, który choć przyniósł już wiele wymiernych korzyści, nadal jest odczuwalnie potrzebny.