BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Seminar Conflict and Cooperation - addressing sensitive and controversial issues in history education

Opublikowano: 2 Paź 2012

19-23 września 2012 r. Jacek Staniszewski i Krzysztof Mrozowski, członkowie Pracowni Historii, wzięli udział w seminarium zorganizowanym przez europejskie stowarzyszenie nauczycieli historii Euroclio. Celem spotkania była wymiana praktyk związanych z poruszaniem na lekcjach historii kontrowersyjnych tematów - przede wszystkim zagadnień związanych z historią najnowszą. Punktem wyjścia do dyskusji była sytuacja Irlandii Północnej, w której odbywało się seminarium, jednak w jej trakcie poruszano również kwestie związane z innymi obszarami Europy.

.

Istotną część spotkania poświęcono ostatecznym przygotowaniom do uruchomienia internetowego portalu, zawierającego materiały dydaktyczne dla nauczycieli historii - Historiana. Zamieszczone tam wątki i tematy zostały opracowane przez nauczycieli i ekspertów z wielu państw i dotyczą bardzo różnych zagadnień. Ich cechą wspólną jest natomiast wykorzystywanie źródeł ukazujących dany problem z kilku perspektyw, co z jednej strony ma rozwijać u uczniów krytyczne myślenie, z drugiej strony umożliwia poruszanie na lekcjach historii trudnych tematów bez narzucania uczniom „właściwych” interpretacji. 

Ponadto w ramach seminarium przedstawiono również wyniki badań związanych z edukacją historyczną w Irlandii Północnej prowadzonych przez Institute for Research in Social Sciences (University of Ulster), które nie tylko stanowią inspirację do kolejnych badań Pracowni, lecz także są ciekawym tłem do badań komparatystycznych.

Istotne znaczenie dla przebiegu i charakteru obrad miało oczywiście miejsce, w którym się one toczyły. Położony w małej wiosce na północ od Belfastu ośrodek od przeszło 50 lat jest centrum dialogu protestancko-katolickiego, dialogu, który choć przyniósł już wiele wymiernych korzyści, nadal jest odczuwalnie potrzebny.

euroclio-irlandia-09.2012aeuroclio-irlandia-09.2012a

 

euroclio-irlandia-09.2012beuroclio-irlandia-09.2012b

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...