Przedstawiciele pracowni historycznej w Macedonii
- Opublikowano: 9 Wrz 2012
W ramach współpracy IBE z EUROCLIO członkowie Pracowni Historycznej - Jacek Staniszewski i Jakub Lorenc - zostali zaproszeni jako eksperci do udziału w seminarium i konferencji towarzyszących publikacji raportu A Key to Unlock the Past. History Education in Macedonia: An Analysis of Today, Suggestions for the Future (wersja PDF) dotyczącego edukacji historycznej w Macedonii. Raport został przygotowany w ramach projektu How to Teach Senitive Topics in Macedonia, ktory został przeprowadzony przez EUROCLIO i Macedońskie Stowarzyszenie Nauczycieli Historii (ANIM) dzięki finansowemu wsparcu Ambasady Belgii w Macdedonii, Norweskiemu Ministerstwu Sprawa Zagranicznych oraz Open Society Foundations.
.
W trakcie międzynarodowego seminarium, które odbyło się 29 sierpnia 2012 w Centrum Informacji UE w Skopje, Jacek Staniszewski brał udział w dyskusji panelowej dotyczącej nauczania historii oraz wniosków i rekomendacji zawartych w raporcie. W trakcie wystąpień paneliści dzielili się swoimi wnioskami z lektury raportu. Dyskusja koncentrowała się głównie wokół pytania jak efektywnie uczyć historii w kraju zamieszkałym przez dwie, bardzo różne społeczność. Zwracano uwagę z jednej strony na historyczne doświadczenia Macedonii, a drugiej zaś na potrzebę przekonania nauczycieli do reformy i doprowadzenia do zgody odnośnie nauczanych tematów. Ważną część dyskusji stanowiła rozmowa na temat podręczników - procedur ich powstawania i możliwości ich swobodnego wyboru przez nauczycieli. Oprócz przedstawiciela IBE głos zabierali także zaproszeni eksperci z innych krajów: z Anglii, Ukrainy, Łotwy, Serbii i Holandii.
W kolejnych dniach (30-31 sierpnia) członkowie Pracownii Historycznej uczestniczyli jako eksperci EUROCLIO w corocznej konferencji dla nauczycieli historii organizowanej przez ANIM. Uczestnicy konferencji brali udział w warsztatach i panelach prowadzonych przez specjalistów z Macedonii oraz przez ekspertów zagranicznych. Jacek Staniszewski i Jakub Lorenc przedstawili uczestnikom polski system edukacji historycznej w trakcie sesji plenarnej (prawie 100 uczestników, głównie nauczycieli historii z Macedonii). Ich prezentacja spotkała się ze sporym zainteresowaniem. Wobec faktu, że ogłoszony dzień wcześniej raport zwracał uwagę na znaczenie publikowania materiałów dla nauczycieli w internecie, szczególnie cenne okazały się doświadczenia IBE z przygotowywaniem materiałów wsparcia dla nauczycieli w postaci BND.