BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Pomóżmy dzieciom z SLI

Opublikowano: 6 Lip 2012

Ponad 7 procent dzieci w Polsce później od rówieśników zaczyna mówić, a w późniejszym okresie życia nie rozumie zdań złożonych, ma kłopot z doborem słów oraz inne kłopoty z mówieniem. Nie są to dzieci z autyzmem, ani mniej sprawne umysłowo. Nie są to również dzieci  mające kłopoty ze słuchem. Bez odpowiedniej pomocy będą miały kłopoty w szkole, w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Niemal w każdej klasie lub grupie przedszkolnej jest jedno lub dwoje takich dzieci.

Po raz pierwszy w Polsce spotykają się specjaliści z całego świata i polscy praktycy – logopedzi, psychologowie i nauczyciele, by rozmawiać o tym, jak im pomóc - międzynarodowa konferencja naukowa pod tytułem „SPECYFICZNE ZABURZENIE JĘZYKOWE –  DIAGNOZA, PROGNOZA, INTERWENCJA” (Specific Language Impairment – SLI) potrwa od 5 do 8 lipca.

sli-2012sli-2012

.

– Trzeba znaleźć metody, aby pomóc dzieciom cierpiącym na specyficzne zaburzenie językowe. Najważniejsza jest umiejętność zdiagnozowania tego zaburzenia – powiedziała minister edukacji narodowej Krystyna Szumilas, która otwierała konferencję. – Ważne jest m.in. przygotowanie nauczycieli do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami językowymi. Ważne też, by zachęcać dzieci do mówienia podczas lekcji.

Minister oczekuje, że powstaną polskie narzędzia diagnostyczne i programy szkoleniowe dla nauczycieli. Podkreśliła, że problem z mową, to także problem z rozumieniem nie tylko bardziej złożonych tekstów literackich, ale również np. zadań matematycznych. A to nieuchronnie prowadzi do problemów z nauką. .

- Mam w głowie te granicę 15 procent dzieci, które sobie nie radzą. 15 procent to granica, do której w międzynarodowym badaniu kompetencji 15-latków PISA dążymy – powiedział dyrektor IBE Michał Federowicz – Polska jest jednym z nielicznych krajów, które te granicę osiągnęły. Jednak, jak pomyślę o tych 7 procentach dzieci z SLI, zastanawiam się, czy to nie one są znaczną częścią tej grupy dzieci, która sobie nie radzi. Marzy mi się, że im pomożemy.

Konferencję zorganizował Instytut Badań Edukacyjnych, który uruchamia badania zmierzające do opracowania wystandaryzowanych testów językowych dla polskich dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, co umożliwi diagnozowanie u nich SLI, przygotowuje programy szkoleniowe dla nauczycieli przedszkolnych oraz planuje przygotowanie koncepcji wspierania dzieci z SLI obejmującą zarówno system oświaty, jak i kształcenie specjalistów, którzy mogliby tym dzieciom udzielać wsparcia.

Potrzebę zorganizowania konferencji poświęconej SLI widziały wiodące polskie ośrodki akademickie: Uniwersytet Adama Mickiewicza, Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytet Warszawski, a także Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”. Przyjechało na nią z wykładami kilkunastu wybitnych specjalistów z USA, Wielkiej Brytanii, Kanady, Izraela, Francji.

Współinicjatorami spotkania są towarzystwa naukowe reprezentujące specjalności po problematyką SLI: Polskie Towarzystwo Logopedyczne, Polskie Towarzystwo Psychologiczne i Towarzystwo Kultury Języka.

Honorowy patronat nad konferencją objęła Małżonka Prezydenta RP Pani Anna Komorowska.

  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title

 

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...