BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

Entuzjaści edukacji w podwójnej sieci

Opublikowano: 27 Cze 2012

Nauczyciele praktycy, którzy z pasją uczą historii, oraz badacze, którzy przygotowują narzędzia dla nauczycieli, wspólnie przez trzy dni zastanawiali się, jak w ciekawy i niebanalny sposób przekazywać uczniom wiedzę.

Od 21 do 23 czerwca zamek w Baranowie Sandomierskim gościł nauczycieli, laureatów konkursu Instytutu Badań Edukacyjnych na najlepsze praktyki nauczania historii w szkołach gimnazjalnych. 5 czerwca jury konkursu „Lekcja dobrej historii” wybrało 19 wyróżniających się praktyk i zaprosiło ich autorów – 17 nauczycieli gimnazjalnych z całego kraju – na nietypowe spotkanie.

Laureaci konkursu „Lekcja dobrej historii" i eksperci IBE spotkali się w Baranowie Sandomierskim, aby wspólnie zastanowić się, jak lepiej uczyć historii.

.

 – Podstawowym celem konkursu było stworzenie zalążka bazy dobrych praktyk dydaktycznych, których autorami byliby sami nauczyciele. Nikt bowiem tak dobrze nie rozumie szkoły i uczniów, jak sami nauczyciele. To oni mają najlepsze sposoby kształcenia. Chcieliśmy, aby podzielili się tymi sposobami z innym – powiedziała prof. Jolanta Choińska-Mika, lider pracowni historii IBE, podczas wręczenia nagród, czytników e-booków Kindle 3G.

baranow-fotkibaranow-fotki

Profesor przypomniała, że Instytut zamierza jesienią opublikować wyróżnione praktyki na swojej stronie oraz że jej pracownia już planuje kolejną edycję konkursu. – Mieliśmy jednak również inne cele. Chcieliśmy pokazać, jak świetną kadrą dysponuje polskie szkolnictwo w terenie. Udowodnić, że nauczyciele z pasją i pomysłami mogą pracować nie tylko w miastach, które są liderami rozwoju gospodarczego czy mają najlepszą ofertę kulturalną. Konkurs był siecią, w którą chcieliśmy złowić prawdziwych entuzjastów edukacji – dodała szefowa pracowni historii IBE.
Na trzydniowe warsztaty eksperci IBE przygotowali dla nich całą serię zajęć merytorycznych. Pierwsze z nich poświęcone było omówieniu wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z historii i WOS. Akurat dzień wcześniej jego rezultaty zostały ogłoszone na konferencji w ministerstwie edukacji. Na innych zajęciach rozmawiano o tym, na co zwracać uwagę przy wyborze podręcznika.

  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
  • title
    title
Wyjazd do Baranowa było nie tylko okazją do uhonorowania najlepszych nauczycieli. Eksperci IBE przygotowali dla nich całą serię zajęć merytorycznych. Pierwsze z nich poświęcone było omówieniu wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z historii i WOS. Akurat dzień wcześniej jego rezultaty zostały ogłoszone na konferencji w ministerstwie edukacji. Na innych zajęciach rozmawiano o tym, na co zwracać uwagę przy wyborze podręcznika do nauki historii.

Najwięcej emocji wzbudziły dwie burze mózgów, podczas których nauczyciele i eksperci IBE wspólnie rozwiązywali konkretne problemy dydaktyczne. Jedno ze spotkań poświęcone było przekazywaniu wiedzy dotyczącej „głównych nurtów życia politycznego pod zaborami w końcu XIX wieku”. Umiejętność prezentacji tych nurtów jest jednym z wymagań podstawy programowej z historii dla gimnazjów. – To temat uważany przez uczniów za arcynudny. I nic dziwnego, skoro jego nauczanie często sprowadza się do wkuwania tabelki z nazwami partii, nazwiskami ich przywódców i głównymi tezami programowymi. Chcieliśmy w Baranowie porozmawiać, jak to zrobić inaczej – wyjaśnia Jacek Staniszewski z pracowni historii IBE.
Temat drugiej burzy mózgów brzmiał „Jak wykorzystać zamek w Baranowie jako pomoc dydaktyczną”. Uczestnicy zastanawiali się czego i w jaki sposób nauczyć młodzież podczas zwiedzania budowli i jej najbliższej okolicy. Zadanie nie było banalne. Dawna siedziba Leszczyńskich jest wprawdzie perłą architektury renesansu w Polsce, ale jej wnętrza, oprócz komnat projektowanych przez Tylmana z Gameren czy witraży pomysłu Mehoffera, kryje pokaźną ekspozycję poświęconą produkcji i przetwórstwu siarki (zamek był przez wiele lat własnością Siarkopolu).
Mimo gęstego planu spotkań merytorycznych, udało się znaleźć czas również na wycieczkę do Sandomierza, wspólne wieczorne oglądanie mistrzostw Europy w piłce nożnej oraz ognisko w zamkowym ogrodzie. – To były intensywne trzy dni, ale chcieliśmy, jak najlepiej Państwa poznać i żeby Państwo również dobrze poznali się nawzajem. Nasza pracownia będzie podtrzymywać tę znajomość. Liczę, że w ten sposób stworzymy sieć współpracy, w którą już wspólnie będziemy łapać kolejnych entuzjastów – powiedziała na podsumowaniu wyjazdu prof. Choińska-Mika.
Patronem prasowym konkursu jest miesięcznik „Mówią Wieki”.

Przeczytaj również w "Wydarzeniach"

  • Laureaci trzeciej edycji konkursu "Lekcja dobrej historii"
  • Co się zmieniło w nauczaniu historii i przedmiotów przyrodniczych - film
  • Dobre pomysły na nauczanie historii - zobacz nowy film
  • Przez pomysł do rozumu - podsumowanie konkursu „Lekcja dobrej historii"
  • Nowa podstawa programowa – jak zmieniło się nauczanie historii w gimnazjach?

Publikacje

  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Realizacja podstawy programowej z historii w gimnazjach

Zespoły, badania, ludzie

  • Badania sposobów realizacji podstawy programowej z historii w szkołach ponadgimnazjalnych
  • Badanie postaw młodzieży szkół ponadgimnazjalnych wobec historii Polski XX wieku
  • Badanie umiejętności historycznych absolwentów gimnazjum
  • Dobre praktyki w nauczaniu historii
  • Pracownia Historii

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...