TUNSS - Zabawa na poważnie
- Opublikowano: 14 Maj 2012
W piątek 11 maja w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się śniadanie prasowe, na którym zaprezentowano nowe narzędzie badawcze. Test umiejętności na starcie szkolnym (TUNSS) pozwala zmierzyć umiejętności dzieci w zakresie czytania, pisania i matematyki. (Więcej o badaniu) Pod wieloma względami jest to narzędzie wyjątkowe. Dzieci będą rozwiązywać test za pomocą tabletów. Program z testem wyposażony jest w specjalny algorytm, który dobiera kolejne pytania na podstawie wcześniej udzielonych odpowiedzi (tzw. test adaptatywny). – Każde dziecko rozwiązuje zatem indywidualny test dostosowany do jego możliwości Dzięki temu nie znudzi się rozwiązując zadania zbyt proste, ani nie będzie się denerwował, gdy napotka zbyt trudne – wyjaśnił Michał Federowicz, dyrektor IBE. –Dla nas badaczy liczy się jednak to, że taki sposób prowadzenia testu pozwala lepiej wykorzystać czas badania i uzyskać większą precyzję pomiaru.
.Jak pokazały przeprowadzone już badania pilotażowe, dzieci podczas rozwiązywania TUNSS miały poczucie uczestniczenia w zabawie. Jak podkreślili eksperci IBE, narzędzie cieszy się wielkim zainteresowaniem szkół. – Zazwyczaj rekrutacja do badania to proces wymagający sporo cierpliwości. W przypadku TUNSS szkoły same zgłaszały się, by wziąć udział w pilotażu – zaznaczył Piotr Rycielski, szef pracowni szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK), która opracowała test TUNSS. Wskazał przy tym na jeszcze jedną zaletę narzędzia. – Dzieci nie mają żadnych problemów z korzystaniem z tabletu. Jest dla nich jak kartka papieru. Podczas badań nie stwierdziliśmy, by umiejętność posługiwania się tabletem była uzależniona od statusu materialnego czy społecznego rodziny. Można powiedzieć, że TUNSS jest narzędziem sprawiedliwym społecznie – podkreślił Piotr Rycielski. Dodał, że to pierwsze badanie tego typu w Polsce i jedno z pierwszych na świecie.
Właściwe badanie TUNSS rozpocznie się we wrześniu 2012 r. wśród dzieci rozpoczynających naukę w szkole podstawowej. Badanie zostanie powtórzone w II kwartale 2013 r. Wyniki pierwszej części pozwolą określić, jakie jest zróżnicowanie umiejętności uczniów trafiających do szkół. Dzięki drugiemu badaniu będzie można zobaczyć, jakie postępy poczynili uczniowie. – Do pierwszej klasy idą dzieci z bardzo różnymi kompetencjami. Nauczanie powinno być dostosowane do poziomu ucznia, inaczej będzie nieskuteczne. TUNSS sprawdzi co dzieci już umieją, aby nauczyciele mogli wiedzieć czego i w jaki sposób ich uczyć – wyjaśniła prof. Anna Brzezińska, lider zespołu wczesnej edukacji, do którego należy pracownia SUEK.
TUNSS zostanie przeprowadzony nie tylko wśród dzieci chodzących do I klasy podstawowej. Dodatkowo rozwiązywać go będą sześciolatki chodzące do przedszkoli i zerówek. Umożliwi to porównanie umiejętności wśród rówieśników uczęszczających do różnych typów placówek. Dr hab. Roman Dolata, opiekun naukowy pracowni SUEK, zaznaczył, że badanie wpisuje się w dyskusję nad wiekiem rozpoczęcia nauki w szkole. – Badania zagraniczne sugerują, że młodsze dzieci, które chodzą do szkoły, szybciej rozwijają umiejętności niż starsze. Ale muszą być spełnione określone warunki. I to jest drugie zadanie, które sobie stawiamy w związku z TUNSS. Będziemy badać metody oraz warunki nauczania i sprawdzać ich skuteczność – powiedział.