W szkołach rusza BUNJO
- Opublikowano: 9 Mar 2012
5 marca w 120 wybranych gimnazjach rozpoczynają się badania w ramach projektu realizowanego przez IBE „Badanie uczenia się i nauczania języków obcych w gimnazjum” (BUNJO). Podczas konferencji 27 lutego dyrektorzy bądź wytypowani przez dyrektorów reprezentanci szkół biorących udział w badaniu, zapoznali się z założeniami i celem badania, a także korzyściami dla szkoły wynikającymi z udziału w projekcie.
.
Spotkanie miało przede wszystkim charakter organizacyjny: eksperci IBE oraz przedstawiciele firmy Millward Brown SMG/KRC, która na zlecenie instytutu realizuje badanie, przedstawili terminarz badań i sposób ich zorganizowania, a także wyjaśniali wątpliwości.
Głównym celem badania jest obserwacja, jak zmieniają się umiejętności uczniów gimnazjum w posługiwaniu się językiem angielskim oraz określenie, co sprzyja nabywaniu umiejętności językowych. BUNJO pozwoli uzyskać informacje o procesie i organizacji nauczania języka angielskiego, a także wiedzę na temat oczekiwań uczniów wobec szkoły i nauczycieli, ich opinii o prowadzeniu lekcji, źródeł motywacji do nauki, stosunku do egzaminu gimnazjalnego, a także informacji na temat warunków do nauki w domu, kontaktu z językiem poza szkołą, a więc czy uczą się języka dodatkowo, czy mają z nim kontakt na przykład dzięki wyjazdom zagranicznym.
Głos uczniów jest bardzo często zaniedbywany, a przecież to oni są podstawowym odbiorcą programów nauczania, dlatego jest dla nas tak ważny – mówiła dr Magdalena Szpotowicz z IBE.
Projekt BUNJO potrwa trzy lata, obejmie 6 tys. uczniów ze 120 gimnazjum w latach szkolnych 2011/12, 2012/13 i 2013/14, a także nauczycieli tego przedmiotu i dyrektorów szkół.
W marcu uczniowie przystąpią do testów sprawdzających kompetencje językowe. Również w tym miesiącu zostanie przeprowadzone badanie kwestionariuszowe dyrektorów, nauczycieli oraz uczniów (dyrektorzy i nauczyciele będą wypełniać kwestionariusze wersji online) oraz badanie podręczników oraz programów nauczania języka angielskiego.
W kwietniu i maju zostaną przeprowadzone indywidualne rozmowy z dyrektorami, nauczycielami i uczniami. W 40 wybranych szkołach odbędą się obserwacje lekcji języka angielskiego.
Piotr Jakubowski z Millward Brown SMG/KRC omówił przebieg badania od strony organizacyjnej: terminy poszczególnych części badania, konieczność uzyskania zgody rodziców na udział dzieci w wywiadach i testach. Przedstawił także wymierne korzyści dla szkół i uczniów.
Dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. naukowych, uspokajał ewentualne obawy nauczycieli, podkreślając, że celem badania nie jest ocena konkretnej szkoły czy nauczyciela, tylko – przy zachowaniu pełnej anonimowości – diagnoza nauczania języków obcych w szkołach w całej Polsce. Zapewniał też, że badanie zostanie tak przeprowadzone, by jak najmniej zakłócać pracę szkoły.