BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI
ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO 2009 - 2015

enpl

  • PL
  • EN
  • Mapa serwisu     |
  • Kontakt
  • wyszukiwarka
fb 24pxyoutube24px
  • IBE
  • O projekcie
  • Liderzy
  • Zespoły badawcze
  • Współpraca
  • Rada programowa

Entuzjaści Edukacji

  • Strona główna
  • Wydarzenia
  • Seminaria i konferencje
  • Badania
  • Opinie IBE
  • Publikacje
    • Analizy
    • Raporty
    • Artykuły
    • Inne publikacje
    • Biblioteka entuzjastów edukacji
  • Konkursy
  • Dobre praktyki
  • Metodologia - studia
  • Matematyka - matura

Nasze strony

kropka Baza Dobrych Praktyk (BDP) kropka Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych (BIBE)
kropka Porównywalne Wyniki  Egzaminacyjne (PWE)

kropka Kongres Polskiej Edukacji
kropka Konferencja: Zawód Nauczyciel
kropka Dziecko-nastolatek 
kropka Konferencja SLI 2012
kropka Konferencja Dysleksja 2014

Linki

logo-MEN
MNiSW
logo MIR poziombanerek-170x60px rzut2baner EE

SUEK na Targach Edukacyjnych w Poznaniu o swoich badaniach

Opublikowano: 21 Lut 2012

Największy wpływ na osiągnięcia szkolne uczniów ma ich postawa wobec samodzielnej nauki. To natomiast, czy dzieci lubią się uczyć, zależy w dużej mierze od warunków panujących w domu – wynika z badania Szkolnych uwarunkowań efektywności kształcenia (SUEK).

.

 Badanie SUEK ma dostarczyć danych na temat wyników dzieci w nauce oraz czynników, od których te wyniki zależą. Okazuje się, że w średnich miastach stan edukacji jest dobry – nieco powyżej średniej krajowej, zaś różnice między wynikami dzieci w nauce nie są duże. Sytuacja w małych miejscowościach jest znacznie bardziej zróżnicowana - wiele zależy od tego, jaki jest ich poziom ekonomiczny, infrastruktura, organizacja życia mieszkańców. Na ogół system edukacji świetnie funkcjonuje w małych miastach położonych na obrzeżach dużych ośrodków, w których pracuj rodzice uczniów. Zdarzają się jednak i takie miasteczka, w których jest jedna lub dwie szkoły - na bardzo niskim poziomie. Z kolei w dużych miastach w całej Polsce niepokojąco nasila się podział na dobre i złe dzielnice – oraz dobre i złe szkoły.

Z badania SUEK wynika, że w języku polskim znacznie lepsze wyniki osiągają dziewczynki – niezależnie od tego, czy mieszkają w małych, średnich czy dużych miastach. Nawet najlepsi z tego przedmiotu chłopcy nie osiągają poziomu najsłabszych dziewczynek. Chłopcom znacznie lepiej niż dziewczętom idzie za to matematyka. Najsłabsze z matematyki są trzecioklasistki mieszkające na wsi lub w małych miastach. - Niewątpliwie pewien wpływ na to mają najbardziej żywe tam stereotypy dotyczące podziału ról społecznych na męskie i kobiece: matematyka nie jest dziewczynce do niczego potrzebna, powinna się raczej spełniać w innego rodzaju wiedzy – uważa Piotr Rycielski, lider zespołu SUEK, który o wynikach badania mówił na wykładzie „Wpływ zróżnicowania socjoekonomicznego na osiągnięcia szkolne dzieci", wygłoszonym podczas zakończonych niedawno Targów Edukacyjnych w Poznaniu.

Na wyniki w poszczególnych przedmiotach bardzo duży wpływ ma wykształcenie rodziców. Jeśli ojciec ma wyższe wykształcenie, to raczej rozwija u dziecka zdolności matematyczne, jeśli matka – polonistyczne. Matka ma jednak nieporównywalnie większy wpływ na dziecko niż ojciec, co można wytłumaczyć tym, że to matka na ogół spędza znacznie więcej czasu z dzieckiem, ma więc większy wpływ na to, jak się rozwija i funkcjonuje w szkole.

Badano także, czy na wyniki w szkole wpływa postawa dziecka wobec szkoły (czy lubi do niej chodzić, czy cieszy się, że nie ma lekcji), rówieśników (dobre czy złe relacje), a także to, czy lubi się uczyć. Okazuje się, że przede wszystkim to, czy lubi się uczyć. A na to z kolei mają wpływ warunki: spokojne miejsce do nauki, dobra atmosfera w domu – i zawsze .... globus w pokoju czy na biurku dziecka.

– Nie wiemy jeszcze, dlaczego tak się dzieje – mówi Piotr Rycielski – Może globus pobudza wyobraźnię dziecka, budzi zaciekawienie światem. To ważna wskazówka dla rodziców, jak wyposażać pokój dziecka.

 

Najczęściej czytane

  • Raport o stanie edukacji 2010
  • TALIS 2013
  • Badanie czasu i warunków pracy nauczycieli
  • Wykorzystanie plików Cookie
  • Diagnoza Kompetencji Gimnazjalistów
  • baza zadań przedmiotowych
logo-KL logo-IBE-EE logo-UE

Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Informacje o plikach cookie

Ta strona używa plików Cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i możliwości zmiany ustawień Cookies w przeglądarce. Czytaj więcej...